Connect with us

PENGAJARAN

(video) “Wani nak minta maaf sangat-sangat pada warga Johor, Wani just bergurau & tak bermaksud nak kutuk negeri Johor”

Published

on

(video) “Wani nak minta maaf sangat-sangat pada warga Johor, Wani just bergurau & tak bermaksud nak kutuk negeri Johor”

Media sosial sepatutnya dimanfaatkan dengan berkongsi perkara yang baik, malangnya masih ada segelintir yang kemaruk perhatian berkongsikan perkara yang mendatangkan kemarahan dan menyakit hati orang lain dengan sengaja.

Terbaru, seorang wanita memuat naik video di Instagram dengan secara terbuka menghina rakyat Johor, mengundang kemarahan netizen khususnya mereka yang berasal dari negeri tersebut.

Dalam video berdurasi 13 saat itu, wanita yang dikenali sebagai Wani berkata, “Bestnya kat Johor, ada donut kat tepi jalan. Seronoknya, boleh makan bhai kalau lapar. Mesti orang Johor tak puasa kan? Macam babi je Johor ni, Johor sial…”.

Akibatnya, ramai yang tidak berpuas hati dengan kata-katanya itu lalu bertindak mengecam Wani di Instagram. Sedar video tersebut telah mengundang kemarahan ramai, Wani bertindak memadamkan video tersebut dan tampil memohon maaf.

“Wani nak minta maaf sangat-sangat pada warga Johor yang terasa pasal Wani kutuk negeri korang, pasal Wani kutuk negeri Johor tu.. Tapi sumpah demi Allah, Wani memang tidak bermaksud nak kutuk pun sebenarnya. Wani just bergurau je cakap macam tu. At the end of story tu Wani cakap gurau je.

“So.. but still salah Wani, Wani minta maaf dan memang salah Wani pun. So harap korang tak terasa, kita kosong-kosong tau. Sorry korang, sorry orang Johor,” katanya.

Bagaimanapun, reaksi netizen di media sosial masih tidak dapat menerima perbuatannya itu dan tidak mengambil iktibar dari kejadian-kejadian seumpama itu yang pernah berlaku sebelum ini.

“Lagi tak ambil iktibar dari apa y ang berlaku dengan si Ryzal tu. Sebab mulutlah makan diri sendiri. Jangan kacau negeri orang kalau nak hidup aman damai,” tulis Reyna (bukan nama sebenar).

“Gurau pun kena pakai otak dik. Gurau pasal keluarga you, tak kisah. Ini dah menghina seluruh orang Johor. Tunggu kena reman baru ada akal,” tulis Astra (bukan nama sebenar).

“Memang musim menghina budaya dan negeri ke tahun ni? Aku sumbat dalam mulutt kau dengan ekzos RXZ baru kau tau!” tulis Sage (bukan nama sebenar).

“Bahasa menunjukkan keperibadian hidup dia. Hasil didikan tu yang keluar bahasa macam t u. Ayat babi sial bodoh tak boleh lepas dari hidup seharian budak ni. Mungkin mak bapak budak ni tak berkesempatan untuk didik dari segi adab bercakap atau mak bapak dia pun bahasa macam budak ini juga,” tulis Jett (bukan nama sebenar).

Sumber: Facebook Info Roadblock JPJ/POLIS via thereporter

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

PENGAJARAN

(video) Tersedar Dari khilaf, Pemuda Nekad Kembali Kepada Fitrah Lelaki

Published

on

(video) Tersedar Dari khilaf, Pemuda Nekad Kembali Kepada Fitrah Lelaki

Gara-gara adik-beradik perempuan gemar memakaikan dirinya aksesori dan pakaian wanita ketika kecil, pemuda ini melalui detik ‘hitam’ apabila mempunyai naluri yang mendorong dirinya menjadi seorang wanita.

Berkongsi cerita kepada mStar Online, Nik Mohd Amin kini lebih tenang selepas kembali kepada fitrah asal sebagai lelaki sejati apabila menyedari perubahan menjadi ‘pondan’ itu adalah berdosa di sisi agama.

“Saya tak segan nak cerita sebab saya betul-betul dah berhijrah. Sekarang, sudah dua tahun saya tinggalkan ‘dunia’ itu.

“Ada yang kecam bila muat naik video saya berhijrah di TikTok dan ada juga yang memberi semangat, saya ambill yang baik sahaja,” kata pemuda berusia 22 tahun itu.

Bercerita lanjut, Amin yang berasal dari Kelantan itu mengakui tidak malu untuk menukar penampilan dan berkelakuan seperti seorang perempuan walaupun dipandang serong ketika di zaman sekolah menengah.

“Larangan keluarga pun saya tak peduli, degil betul saya waktu itu malah menukar nama kepada Alish selain mengaku seorang transgender.

“Saya ambil pil hormon, payudara saya semakin membesar dan kulit pun bertukar seperti wanita. Saya juga ada niat nak operate bahagian bawah tapi belum cukup duit ketika itu,” ujarnya.

Dia yang kini berniaga barangan kosmetik mendedahkan, keputusan bagi meninggalkan dunia pondan itu bermula selepas mengetahui ibunya jatuh sakit pada dua tahun lalu.

“Saya takut jika tak dapat keampunan kalau terjadi apa-apa kepada ibu. Masa itu, keluarga kata ibu sakit disebabkan saya. Ibu memang sakit darah tinggi dan tidak boleh terlalu tertekan.

“Saat itu saya perlahan-lahan berubah. Sukar untuk saya melakukan penghijrahan itu tetapi apabila memikirkan ibu…

“…serta tak mahu menconteng arang ke muka keluarga lagi, saya kuatkan diri sehingga hari ini,” luahnya.

video

Sumber: mStar Online (Aisyah Badrul) , TikTok @nickaa__ via ohmymedia

Continue Reading

GLOBAL

(video) Mengalir Air Mata Kanak-kanak Perempuan Ini Menahan S4kit Pedas Cili Padi Demi Sejumlah Wang Yg Kecil

Published

on

(video) Mengalir Air Mata Kanak-kanak Perempuan Ini Menahan S4kit Pedas Cili Padi Demi Sejumlah Wang Yg Kecil

Islam mengajar penganutnya agar tidak berlaku z4lim kepada sesama manusia sama ada secara percakapan atau perbuatan mahupun dari segi h4rta benda. Setelah melakukan kesalahan dan kez4liman hendaklah segera meminta maaf semasa di dunia lagi agar sentiasa terlepas daripada sebarang d@kwaan mahupun tuntutan semasa di akhirat nanti kerana ketika itu kemaafan dan nilaian h4rta benda sudah tidak bernilai lagi bagi menebus kez4liman yang dilakukan sewaktu di dunia.

Kadang-kadang, orang sanggup buat apa sahaja untuk mendapatkan duit lebih-lebih lagi dalam keadaan terdesak. Tetapi, ini tidak bermakna kita boleh mengambil kesempatan di atas kesempitan orang lain.

Baru-baru ni, seorang pengguna Fac3book telah kongsikan video seorang kanak-kanak perempuan yang sedang meng3mis di kaki lima sebelum didatangi oleh seorang lelaki.

Kejadian yang berlaku di salah sebuah negara Timur Tengah ini menunjukkan lelaki tersebut men4warkan kanak-kanak itu sejuml4h w4ng dengan syarat dia perlu makan sebiji cili padi.

Dalam video yang dikongsikan ini, netizen ini tulis di kapsyen, “Sedih melihat orang k4ya mempermainkan tangisan orang miskin. Anak ini sanggup tahan s@kit dari pedas cili ni untuk dapatkan w4ng yang kecil juml4hnya. h1na betul orang k4ya ni mainkan tangisan orang miskin dan anak yatim.”

Dalam video dekat bawah ni jugak korang boleh tengok budak ni sampai keluar air mata sebab tahan pedas, tapi orang yang ambil video ni gelak-gelakkan je sebab suka dapat kenakan budak ini.

Netizen turut meluahkan rasa tak puas hati dengan mengatakan tindakan ini sebagai pengh1naan terhadap golongan miskin serta tak berperikemanusiaan.

Orang z4lim akan menjadi seorang yang muflls di akhirat kerana setiap amalan solehnya diambil bagi men3bus kez4liman yang telah dilakukan dan jika amalan solehnya tidak mencukupi maka setiap amal kejahatan orang yang diz4liminya akan ditimpakan ke atasnya.

sumber: imuslimnetwork

Continue Reading

AGAMA

Ayah Nikahi Anak Sendiri Demi Nasab Anak Yang Dikandung Olah Anaknya

Published

on

Ayah Nikahi Anak Sendiri Demi Nasab Anak Yang Dikandung Olah Anaknya

Mahkamah syariah menyimpan 1,001 kisah masyarakat yang berkisarkan isu-isu keruntuhan institusi kekeluargaan. Antara kes yang kerap difailkan adalah penceraian, nasab keluarga dan lain-lain.

Baru-baru ini, peguam syariah, Nur Fatihah Azzahra berkongsi satu kes melibatkan nasab keluarga yang bercelaru. Percayakah anda, si bapa dalam kes ini sanggup menikahi anak gadisnya sendiri gara-gara pernah lakukan hubungan terlarang?

Mari ikuti perkongsian penuh kes tersebut di bawah ini.

“Suka sama suka” Arkib PKP 1.0

Bapa kandung terlanjur hingga mengandungkan anak perempuan. Kes suka sama suka, dari JPN kepada peguam. (Bapa dan ibu berusia 40an, anak perempuan berusia 20an).

Ibu kandung kata takpa, kahwinlah dengan ayah nanti bayi dalam kandungan dapat nasab bapa, kalau tidak susahlah. Maka ibu dan ayah pun bercerai sebagai ‘pengorbanan’ untuk anak perempuan ni tadi.

Kemudian, bapa nikahi pula anak perempuan tersebut menggunakan khidmat sindiket perkahwinan, dijalankan oleh warganegara asing di Malaysia.

Apabila bayi lahir, urusan pendaftaran kelahiran hendak diuruskan namun tidak diluluskan bin/binti oleh pihak JPN. Mereka dimaklumkan kena rujuk Mahkamah Syariah, tentukan semula nasab anak.

Soalan ‘menyedihkan’, “Kenapa pula anak saya (bayi) tidak boleh daftar kelahiran guna nama suami (ayah kandung) kan kami dah kahwin?”

Dunia makin membimbangkan.

Sepatutnya pandangan kita kepada darah daging sendiri bukanlah pandangan bernafsu. Nak sentuh pun takut bahkan sewajibnya kita lindungi dan nasihati.

Bayangkan, pengetahuan agama paling ‘basic’ iaitu pengharaman menikahi bapa, ibu atau anak kandung sendiri gagal dikuasai segelintir masyarakat kita pada hari ini.

Sudah jadi begini kita hendak salahkan siapa? Salahkan ayah kandung kerana gagal bimbing keluarga ataupun ibu kandung kerana tidak mendidik anak-anak? Bukankah perkahwinan ini tanggungjawab bersama?

الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا

Bermaksud: Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia tetapi amalan-amalan yang kekal lagi soleh adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi harapan. ( Surah Al Kahfi: 46)

Kami berpandangan, wujud kes sebegini kerana fahaman pernikahan boleh memberikan nasab kepada anak tersebut. Fahaman ini perlu segera diubah. Wallahu’alam.

Sumbang mahram.

Masyarakat kita makin tenat. Malaysia 2021.

Peguam Syarie : Wali Azri & Associates

Sumber: Nur Fatihah Azzahra / Peguam Syarie: Wali Azri & Associates via siakapkeli

Continue Reading

Trending