Connect with us

KELUARGA

(video) Kanak2 Perempuan Tetap Tersenyum Menjaga Adik2 Setelah Pemergian Ibu Tercinta

Published

on

(video) Kanak2 Perempuan Tetap Tersenyum Menjaga Adik2 Setelah Pemergian Ibu Tercinta

Baru-baru ini, tular kisah seorang kanak-kanak perempuan yang terpaksa mengambil alih tugas menjaga adik beradiknya setelah pemergian ibu tercinta.

Menerusi aplikasi TikTok seorang wanita bernama Salwa Naidin memuat naik video memaparkan kanak-kanak berkenaan yang kelihatan gembira selepas mendapat agihan pek daging Qurban di Sabah.

Ibu baru sahaja pergi menghadap Ilahi

Dalam video itu, kanak-kanak itu terus membuka pek daging itu untuk memanaskan lauk. Setelah selesai memasak, dia menyuapkan adik-adiknya dahulu dengan penuh rasa kasih sayang.

Namun apa yang lebih menyedihkan adalah apabila mereka baru sahaja kehilangan ibu yang meninggal dunia akibat keguguran.

Sentiasa senyum, tabah menjalani kehidupan

Bagaimanapun, Salwa mendedahkan bahawa mereka masih mempunyai ayah yang bekerja sebagai seorang nelayan dan ibu saudara yang menjaga mereka.

Lihat video

Perkongsian tersebut mencuri perhatian netizen yang mana rata-rata mereka terharu melihat kegigihan seorang kakak sanggup menjaga adik-adik biarpun masih muda.

Tambahan lagi kanak-kanak perempuan itu dilihat sentiasa tersenyum riang bagaikan tiada sebarang keresahan dalam hidupnya.

Sumber: TikTok Salwa Naidin via ohmymedia

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

INSPIRASI

Peng0rbanan Louisa Chong Dalam Menjaga Suami Yang Dis3rang Str0k

Published

on

Peng0rbanan Louisa Chong Dalam Menjaga Suami Yang Dis3rang Str0k

Jika dahulu, sebut sahaja nama Louisa Chong pasti ramai yang mengenali nama ini. Ianya terkenal sebagai pelakon berbangsa Cina di Malaysia. Namanya juga tersenarai antara pelakon pelawak wanita di Malaysia.

Walaupun kelibat pelakon dan pelawak, Louisa Chong sudah lama tidak kelihatan di kaca televisyen. Namun sebelum ini, beliau bɛrkongsi perjalanan menunaikan ibadah ṳmrah di Tanah Suci menerusi sebuah video di Y0utube.

Menurut Louisa atau nama Islamnya Louisa Alissa Chong Abdullah, beliau sɛbak memikirkan keadaan suaminya Hamid Samad yang mɛnghid@p tiga @ngin ahm@r sehingga k0ma.

Wanita berusia 64 tahun itu bɛrkata, beliau bukan ingin mɛminta simp@ti orang ramai sebaliknya mɛmbuktikan bahawa mampu bɛrdepan dugaan tersebut disamping bergɛlar seorang saudara baru.

Melalui ruangan k0men, rata-rata nɛtizen terkɛjut kerana baru mengetahui Louisa Chong sudah menjadi sɛorang Muslim dan mɛndoakan agar beliau terus diberi kekuatkan mɛnempuh kɛhidupan.

Baru Tahu Madam Louisa Chong Peluk Islam

MasyaAllah Tak Sangka Beliau Dah Peluk Islam

Sesungguhnya hidayah itu milik Allah, Dia akan memilih sesiapa sahaja yang Dia Kehendaki. Sungguh beruntung jika kita dipilih dan salah seorang yang menerima hidayah dari Allah.

Alhamdulillah pelakon dan pɛlawak, Lousia telah mendapat hidayah dari Allah untuk mɛmeluk Islam. Lousia atau nama Islamnya Lousia Alissa Chong Abdullah.

Berusia 64 tahun sɛkarang ini, sebenarnya beliau sudah lama memeluk Islam dan teruja bɛrkongsi pɛngalamannya mɛnunaikan ibadah umrah di Tanah Suci dalam sebuah video youtube.

Di dalam perkọngsiannya itu, Lousia yang terkenal dengan watak komɛdi ini begitu sebak memikirkan keadaan suaminya Hamid Samad yang mɛnghidap 4ngin 4hmar dan mɛngalami tiga str0k sehinggakan suaminya k0ma beberapa tahun lalu.

Katanya pɛrkongsian ini bukan untuk meminta simpati orang ramai tɛtapi bagi membuktikan bahawa dia mampu bɛrdepan dugaan tersebut walaupun bɛrgelar saudara baru.

Jɛlas dia diberi kɛkuatan untuk menjaga suami tersayang hingga kini boleh berjalan secara pɛrlahan-lahan. Dia juga turut bersyukur kerana diberi pɛluang bersama-sama suaminya mɛnunaikan umrah biarpun pelbagai dugaan datang mɛnimpa keluarganya.

Walaupun sebagai saudara baru, Lousia mɛnerima ujian dari Allah tetapi dalam masa sama tidak sesɛkali berpvtus 4sa. Malah dia juga tidak mahu mɛminta simpati orang ramai sebaliknya mahu buktikan mampu bɛrdepan cabaran tersebut walaupun baru bɛrgelar mualaf.

Katanya lagi, kɛhidupan di dunia ini pɛnuh dugaan ujian. Walaupun p3rit dan p4hit untuk mɛnghadapinya tetapi perlu faham konsɛp ‘ujian’ itu dan mematangkan diri kita untuk tidak bɛrputus asa dan terus bɛrjuang.

Louisa Chong

“Saya tidak pɛrnah putus,” demikian kata Louisa Alissa Chong Abdullah, dipetik mɛlalui video Yọutube JayIbrahim Al Islam.

“Suami saya mɛnghidap tiga str0k dan ia sangat sɛrius sehingga mṳntah dἀrah dan akhirnya k0ma.

“Kɛtika dia k0ma, saya tak tahu nak buat apa. Kalau saya cerita, nanti orang kata saya minta simpati, yalah sebagai seorang yang bɛrgelar selebriti, kan. Saya tak ada niat sɛbegitu untuk minta simpati.

“Jadi, sekiranya ada di antara kalian yang salah sɛorang ahli keluarga mengalami pɛnyakit serius seperti ini, boleh belajar dari pɛngalaman saya.

“Saya tak kata saya se0rang yang alim, tapi saya pɛrcaya sebagai se0rang muaalaf, saya tak pernah putus asa dan ketika itu saya r3da jika Allah nak tarik nyawa suami saya.

“Syukur Alahamdulillah selama ini Allah jaga suami saya. Sehingga kini, suami saya sudah boleh bɛrjalan dan saya b0leh jɛjak kaki ke Tanah Suci. Alhamdulillah.

Louisa Chong Masuk Islam

“Walaupun dalam kɛadaan berkerusi r0da, tapi suami saya tetap berusaha untuk bɛrjalan dengan satu kaki yang tarik satu kaki

“Apa jua cabaran dan rintangan yang kita lalui dalam kɛhidupan, kita mesti ingat kepercayaan pada Allah dan saya tidak pernah bɛrputus asa, saya tɛrima dengan reda ujian dari Allah.

“Sebab Allah amat sayang pada hamba-Nya sebab itu Dia bɛri dugaan dan cabaran pada kita.

Pɛrkongsian di laman Yọutube ini juga mendapat reaksi bɛrbeza-beza dari nɛtizen. Lousia Chong yang mɛmang mɛmpunyai peminatnya tɛrsendiri dan ramai terkejut kerana baru mɛndapat tahu pɛlakon ini sebenarnya sudah lama masuk Islam.

Apa-apapun sama-samalah kita berdoa supaya Madam Lousia Chong terus istiqomah dalam penghijrahan ini. Semoga beliau tabah menghadapi segala dugaan dan cabaran di dunia ini. Terutama sekali kehidupan dia selepas memeluk agama Islam ini.

sumber: karteldakwah

Continue Reading

KELUARGA

(video) Tertunduk Si Ayah Menahan Sedih Rindukan Anak Cucu Ketika Mengalunkan Takbir Raya

Published

on

(video) Tertunduk Si Ayah Menahan Sedih Rindukan Anak Cucu Ketika Mengalunkan Takbir Raya

Sejak pandemik COVID-19 melanda dunia, sambutan Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha disambut dengan kurang meriah oleh umat Islam di Malaysia berikutan larangan merentas negeri.

Ramai orang yang terkesan terutamanya ibu bapa terpaksa menahan rindu terhadap anak dan cucu yang sudah lama tidak berkunjung ke kampung halaman.

Menerusi aplikasi TikTok, seorang wanita bernama Nurhazwani Ismail yang mesra disapa Kak Comey berkongsi video bersama ahli keluarganya membuat rakaman ucapan khas sempena Hari Raya Aidiladha.

Bapa tertunduk, disangka gementar hendak bertakbir rupanya…

Bagaimanapun sebelum sempat memberi ucapan, bapanya dilihat menundukkan kepalanya. Pada mulanya, dia disangka ingin bergelak ketawa mungkin kerana gemuruh ingin meluangkan takbir raya.

video1

Namun siapa sangka, rupa-rupanya warga emas itu sedang menahan sebak kerana semua anak cucu tidak dapat berkumpul bersama seperti tahun-tahun sebelumnya.

Menangis tersedu-sedu ketika bertakbir

Biarpun suasana sayu menyelubungi mereka, ayahnya dilihat tetap menghabiskan ucapan raya dalam keadaan tersedu-sedu menangis. Dalam pada itu, Kak Comey turut berharap agar kedua-dua ibu bapanya tetap bersabar dan keluarganya akan bersatu lagi selepas COVID-19 kembali reda.

video2

Perkongsian Kak Comey tersebut dibanjiri reaksi sebak daripada netizen yang mana rata-rata mereka turut bersedih kerana tidak dapat pulang ke kampung halaman masing-masing.

Sumber: TikTok Kak Comey via ohmymedia

Continue Reading

KELUARGA

(video) “Ya Allah hantarkanlah hambamu yang boleh membantu keluargaku yang dalam kesusahan..” Ibu buntu dua anak d3rita dis!hir, Mohon bantuan

Published

on

(video) “Ya Allah hantarkanlah hambamu yang boleh membantu keluargaku yang dalam kesusahan..” Ibu buntu dua anak d3rita dis!hir, Mohon bantuan

Seorang ibu berhadapan dugaan terbesar dalam hidup apabila dua orang anaknya, Aliya Mysara (Adik) dan Azri Daniel (Acik) dipercayai terkena buatan individu yang tidak bertanggungjawab.

Menerusi perkongsian di laman Facebook, Rozita Ramli memuat naik kisah mengenai anak-anaknya yang menderita hampir separuh nyawa sekali gus memohon doa orang ramai agar dua beradik tersebut diberikan kesembuhan.

Difahamkan, anaknya Aliya berkelakuan pelik dan bertindak di luar jangkaan seperti merangkak dan memanjat dinding rumah selain ‘meracau’ akibat gangguan di rumah mereka dipercayai di Kota Bharu, Kelantan.

“Ya Allah hantarkanlah hambamu yang boleh membantu keluargaku yang dalam kesusahan..kerana aku tak mampu lagi untuk menerima segala ujian darimu 1 demi 1 ujian yang aku telah terima.

“Sama2 pakat bantu Kak Gee mencari seorang ustaz yang mampu pulihkan Alya,” tulis Rozita yang mesra dipanggil Kak Gee.

Manakala bagi Azri pula selain disihir, difahamkan remaja berusia 17 tahun itu turut mengalami masalah buah pinggang kronik dan memerlukan rawatan rapi di sebuah hospital yang dijaga oleh bapanya.

“Doktor pun hairan dgn keadaan Azri, suruh buat perubatan Islam sebab pelik sgtt .. skrg duit pun diperlukan dan bantuan prubatan batin pun diperlukan …

“Kos perubatan hospital pun tinggi sgt perlukan duit nak kerja pun tak boleh,” kata Rozita.

Menurut Rozita, kejadian berlaku terhadap anak-anaknya itu adalah ‘realiti’ dan percaya bahawa ia angkara khianat oleh individu tertentu yang tergamak melakukan perbuatan tersebut demi melihat orang lain menderita.

Kebenaran ada, jangan lupa semua tu!

Doakan keluarga kami

Difahamkan juga, anak sulungnya telah meninggal dunia dua tahun lalu didakwa akibat perbuatan terkutuk sama yang masih ‘menghantui’ ahli keluarganya sehingga kini.

video

Sumber: Facebook Gee Geesnowwhite , TikTok @ros_801 via ohmymedia

Continue Reading

Trending