Connect with us

PENGAJARAN

(video) Bikin K@cau Dan M3mvkul Orang Sesuka Hati Di Dalam Kedai Akhirnya Membawa P@dah

Published

on

(video) Bikin K@cau Dan M3mvkul Orang Sesuka Hati Di Dalam Kedai Akhirnya Membawa P@dah

P@dah melakukan khi@nat dan s3rangan terhadap pelanggan serta pekerja kedai serbaneka (7 Eleven) di Jalan Sultan Mahmud, Kuala Terengganu kelmarin, seorang lelaki telah ditahan.

Terdahulu, video rakaman kamera litar tertutup (CCTV) menunjukkan kejadian itu berlaku pada jam 2.10 petang di mana suspek berambut perang, memakai baju merah dan berseluar jeans masuk ke premis tersebut.

Suspek secara tiba-tiba men3ndang salah seorang pelanggan menyebabkan barangan di rak juga turut terjatuh. Seorang pekerja 7E juga dit3ndang di bahagian bahu sebelah kiri. Suspek cuba m3nvmbuk, tetapi mangsa sempat mengelak.

Dalam masa yang sama, seorang pekerja Stesen Petronas berhampiran yang datang ke premis itu untuk membeli barang juga dit3ndang beberapa kali oleh svspek.

Akibat dari kejadian itu, pekerja 7E mengalami kes@kitan di bahagian bahu dan belakang badan. Manakala pelanggan 7E pula s@kit di bahagian perut. Dua m@ngsa berkenaan telah membuat laporan polis dan pergi mendapatkan rawatan di Hospital Sultanah Nur Zahirah.

Difahamkan, suspek sebelum ini kerap datang ke premis itu untuk membeli barang dan tidak pernah menimbulkan sebarang masalah. Keputusan ujian saringan air kencing juga menunjukkan suspek negatif d@dah.

Kejadian itu menyebabkan premis tersebut mengalami kerugian sebanyak RM100. Polis juga sedang mengesan pekerja Stesen Petronas yang belum membuat laporan.

Berdasarkan laporan itu, suspek telah ditahan pada jam 10 malam 28 Mei 2021 dan direman sehingga 31 Mei 2021 untuk membantu siasatan.

Lihat Video

Sumber: Info Roadblock JPJ/POLIS via thereporter

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

PENGAJARAN

(video) Tersedar Dari khilaf, Pemuda Nekad Kembali Kepada Fitrah Lelaki

Published

on

(video) Tersedar Dari khilaf, Pemuda Nekad Kembali Kepada Fitrah Lelaki

Gara-gara adik-beradik perempuan gemar memakaikan dirinya aksesori dan pakaian wanita ketika kecil, pemuda ini melalui detik ‘hitam’ apabila mempunyai naluri yang mendorong dirinya menjadi seorang wanita.

Berkongsi cerita kepada mStar Online, Nik Mohd Amin kini lebih tenang selepas kembali kepada fitrah asal sebagai lelaki sejati apabila menyedari perubahan menjadi ‘pondan’ itu adalah berdosa di sisi agama.

“Saya tak segan nak cerita sebab saya betul-betul dah berhijrah. Sekarang, sudah dua tahun saya tinggalkan ‘dunia’ itu.

“Ada yang kecam bila muat naik video saya berhijrah di TikTok dan ada juga yang memberi semangat, saya ambill yang baik sahaja,” kata pemuda berusia 22 tahun itu.

Bercerita lanjut, Amin yang berasal dari Kelantan itu mengakui tidak malu untuk menukar penampilan dan berkelakuan seperti seorang perempuan walaupun dipandang serong ketika di zaman sekolah menengah.

“Larangan keluarga pun saya tak peduli, degil betul saya waktu itu malah menukar nama kepada Alish selain mengaku seorang transgender.

“Saya ambil pil hormon, payudara saya semakin membesar dan kulit pun bertukar seperti wanita. Saya juga ada niat nak operate bahagian bawah tapi belum cukup duit ketika itu,” ujarnya.

Dia yang kini berniaga barangan kosmetik mendedahkan, keputusan bagi meninggalkan dunia pondan itu bermula selepas mengetahui ibunya jatuh sakit pada dua tahun lalu.

“Saya takut jika tak dapat keampunan kalau terjadi apa-apa kepada ibu. Masa itu, keluarga kata ibu sakit disebabkan saya. Ibu memang sakit darah tinggi dan tidak boleh terlalu tertekan.

“Saat itu saya perlahan-lahan berubah. Sukar untuk saya melakukan penghijrahan itu tetapi apabila memikirkan ibu…

“…serta tak mahu menconteng arang ke muka keluarga lagi, saya kuatkan diri sehingga hari ini,” luahnya.

video

Sumber: mStar Online (Aisyah Badrul) , TikTok @nickaa__ via ohmymedia

Continue Reading

GLOBAL

(video) Mengalir Air Mata Kanak-kanak Perempuan Ini Menahan S4kit Pedas Cili Padi Demi Sejumlah Wang Yg Kecil

Published

on

(video) Mengalir Air Mata Kanak-kanak Perempuan Ini Menahan S4kit Pedas Cili Padi Demi Sejumlah Wang Yg Kecil

Islam mengajar penganutnya agar tidak berlaku z4lim kepada sesama manusia sama ada secara percakapan atau perbuatan mahupun dari segi h4rta benda. Setelah melakukan kesalahan dan kez4liman hendaklah segera meminta maaf semasa di dunia lagi agar sentiasa terlepas daripada sebarang d@kwaan mahupun tuntutan semasa di akhirat nanti kerana ketika itu kemaafan dan nilaian h4rta benda sudah tidak bernilai lagi bagi menebus kez4liman yang dilakukan sewaktu di dunia.

Kadang-kadang, orang sanggup buat apa sahaja untuk mendapatkan duit lebih-lebih lagi dalam keadaan terdesak. Tetapi, ini tidak bermakna kita boleh mengambil kesempatan di atas kesempitan orang lain.

Baru-baru ni, seorang pengguna Fac3book telah kongsikan video seorang kanak-kanak perempuan yang sedang meng3mis di kaki lima sebelum didatangi oleh seorang lelaki.

Kejadian yang berlaku di salah sebuah negara Timur Tengah ini menunjukkan lelaki tersebut men4warkan kanak-kanak itu sejuml4h w4ng dengan syarat dia perlu makan sebiji cili padi.

Dalam video yang dikongsikan ini, netizen ini tulis di kapsyen, “Sedih melihat orang k4ya mempermainkan tangisan orang miskin. Anak ini sanggup tahan s@kit dari pedas cili ni untuk dapatkan w4ng yang kecil juml4hnya. h1na betul orang k4ya ni mainkan tangisan orang miskin dan anak yatim.”

Dalam video dekat bawah ni jugak korang boleh tengok budak ni sampai keluar air mata sebab tahan pedas, tapi orang yang ambil video ni gelak-gelakkan je sebab suka dapat kenakan budak ini.

Netizen turut meluahkan rasa tak puas hati dengan mengatakan tindakan ini sebagai pengh1naan terhadap golongan miskin serta tak berperikemanusiaan.

Orang z4lim akan menjadi seorang yang muflls di akhirat kerana setiap amalan solehnya diambil bagi men3bus kez4liman yang telah dilakukan dan jika amalan solehnya tidak mencukupi maka setiap amal kejahatan orang yang diz4liminya akan ditimpakan ke atasnya.

sumber: imuslimnetwork

Continue Reading

AGAMA

Ayah Nikahi Anak Sendiri Demi Nasab Anak Yang Dikandung Olah Anaknya

Published

on

Ayah Nikahi Anak Sendiri Demi Nasab Anak Yang Dikandung Olah Anaknya

Mahkamah syariah menyimpan 1,001 kisah masyarakat yang berkisarkan isu-isu keruntuhan institusi kekeluargaan. Antara kes yang kerap difailkan adalah penceraian, nasab keluarga dan lain-lain.

Baru-baru ini, peguam syariah, Nur Fatihah Azzahra berkongsi satu kes melibatkan nasab keluarga yang bercelaru. Percayakah anda, si bapa dalam kes ini sanggup menikahi anak gadisnya sendiri gara-gara pernah lakukan hubungan terlarang?

Mari ikuti perkongsian penuh kes tersebut di bawah ini.

“Suka sama suka” Arkib PKP 1.0

Bapa kandung terlanjur hingga mengandungkan anak perempuan. Kes suka sama suka, dari JPN kepada peguam. (Bapa dan ibu berusia 40an, anak perempuan berusia 20an).

Ibu kandung kata takpa, kahwinlah dengan ayah nanti bayi dalam kandungan dapat nasab bapa, kalau tidak susahlah. Maka ibu dan ayah pun bercerai sebagai ‘pengorbanan’ untuk anak perempuan ni tadi.

Kemudian, bapa nikahi pula anak perempuan tersebut menggunakan khidmat sindiket perkahwinan, dijalankan oleh warganegara asing di Malaysia.

Apabila bayi lahir, urusan pendaftaran kelahiran hendak diuruskan namun tidak diluluskan bin/binti oleh pihak JPN. Mereka dimaklumkan kena rujuk Mahkamah Syariah, tentukan semula nasab anak.

Soalan ‘menyedihkan’, “Kenapa pula anak saya (bayi) tidak boleh daftar kelahiran guna nama suami (ayah kandung) kan kami dah kahwin?”

Dunia makin membimbangkan.

Sepatutnya pandangan kita kepada darah daging sendiri bukanlah pandangan bernafsu. Nak sentuh pun takut bahkan sewajibnya kita lindungi dan nasihati.

Bayangkan, pengetahuan agama paling ‘basic’ iaitu pengharaman menikahi bapa, ibu atau anak kandung sendiri gagal dikuasai segelintir masyarakat kita pada hari ini.

Sudah jadi begini kita hendak salahkan siapa? Salahkan ayah kandung kerana gagal bimbing keluarga ataupun ibu kandung kerana tidak mendidik anak-anak? Bukankah perkahwinan ini tanggungjawab bersama?

الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا

Bermaksud: Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia tetapi amalan-amalan yang kekal lagi soleh adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi harapan. ( Surah Al Kahfi: 46)

Kami berpandangan, wujud kes sebegini kerana fahaman pernikahan boleh memberikan nasab kepada anak tersebut. Fahaman ini perlu segera diubah. Wallahu’alam.

Sumbang mahram.

Masyarakat kita makin tenat. Malaysia 2021.

Peguam Syarie : Wali Azri & Associates

Sumber: Nur Fatihah Azzahra / Peguam Syarie: Wali Azri & Associates via siakapkeli

Continue Reading

Trending