Connect with us

KESIHATAN

Tahukah Anda Bahawa Terung Ungu Bakar Mampu Mengubati dan Mencegah Berbagai Macam Penyakit

Published

on

Tahukah Anda Bahawa Terung Ungu Bakar Mampu Mengubati dan Mencegah Berbagai Macam Penyakit

Terung merupakan sejenis sayur buah yang banyak terdapat di negara kita. Kalau kita ke pasar pasti dengan mudah kita boleh mendapatkan terung. Harganya yang berpatutan menjadikan terung salah satu makanan yang digemari . Namun kurang mengambil tahu kandungan dan khasiat terung menjadikan sayuran ini mulai tersisih dari makanan harian kita.

Terung boleh dimasak dengan pelbagai resepi mengikut citarasa masing-masing. Namun tahukah anda bahawa terung ungu bakar mempunyai khasiat yang sangat baik untuk kesihatan manusia.

Terung ungu punya kandungan nutrisi luar biasa. Di dalam terung mengandung kalsium, mineral, kaya serat, bioflavonoid serta vitamin K.

Kita mungkin sudah sering mengambil sayuran ini tanpa mengetahui begitu besarnya khasiat sayuran terung tersebut. Mulailah mencintai sayuran tersebut, kerana kami akan mengulas banyak manfaat sayuran yang satu ini.

Jadi, apa saja manfaat terung bagi kesihatan tubuh? Berikut ini 7 manfaat luar biasa terung bagi kesihatan tubuh :

1) Makanan Otak.

Kandungan nutrisi phyto pada terung merupakan salah satu nutrisi yang sangat di perlukan oleh organ otak. Jadi, bagi anda yang bingung untuk memilih jenis makanan yang mampu menutrisi otak, maka terung akan menjadi salah satu solusinya.

2) Pencernaan Yang Lebih Baik.

Kandungan serat yang tinggi dalam terung dapat membantu menyehatkan saluran pencernaan serta menghindarkan kanser yang boleh menyerang usus besar anda.

3) Pencegah Diabetes.

Ini disebabkan, terung merupakan sumber serat dan rendah karbohidrat larut yang sangat baik untuk mencegah penyakit diabetes.

4) Makanan Untuk Jantung.

Ini dsebabkan, Terung dapat membantu menurunkan kadar kolesterol jahat yang berisiko membahayakan organ jantung tersebut.

5) Pengawal Tekanan Darah Tinggi.

Kandungan bioflavonoid berperan besar dalam membantu menurunkan tekanan darah tinggi yang boleh mengancam kualiti kesihatan tubuh anda.

6) Tulang Yang Lebih Sihat Dan Kuat.

Kandungan kalsium dalam terung dapat memperkuat dan mempertahankan kekuatan sendi dan tulang.

7) Pencegah Anemia.

Kandungan zat besi dalam terung akan membantu mencegah anemia atau kurang darah yang mungkin diderita oleh sebahagian orang.

Demikianlah khasiat yang terdapat pada terung ungu bakar. Kepada sesiapa yang jarang makan terung, bolehlah rajin-rajinkan untuk mengambil terung sebagai hidangan harian.

sumber: semuanyajdt.com

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

AGAMA

Subhanallah… Inilah Sebabnya Kenapa Nabi Suruh Kita Tidur Mengiring Kekanan.

Published

on

Subhanallah… Inilah Sebabnya Kenapa Nabi Suruh Kita Tidur Mengiring Kekanan.

Islam merupaka agama yang sempurna. Setiap perilaku yang diajarkan pasti mempunyai kebaikan yang tersembunyi. Walaupun ada sesetengah perbuatan yang masih belum diketahui apa kebaikan disebaliknya, namun yakinlah bahawa ianya pasti ada kebaikan yang tersembunyi.

Berkaitan dengan cara tidur yang diajarkan oleh Nabi SAW, Berdasarkan hadis Nabi Muhammad SAW: Berbaringlah di atas rusuk kananmu. (HR. Al-Bukhari no. 247 dan Muslim no. 2710). Satu diantara adab tidur yang dianjurkan adalah mengiring ke kanan, dan di sebalik sunnah Nabi ini ternata mempunyai hikmah yang besar untuk kesihatan manusia .

Inilah penjelasan 9 manfaat tidur mengiring ke kanan daripada segi perubatan.

1) Merehatkan otak kiri

Seperti kita tahu,otak manusia terbahagi kepada dua bahagian,iaitu bahagian kiri dan kanan. Otak sebelah kanan akan mengawal anggota badan sebelah kiri,manakala otak sebelah kiri akan mengawal anggota badan di sebelah kanan. Umumnya kita sering memakai organ sebelah kanan untuk makan,memegang atau mengangkat barang,maka otak kiri akan banyak berkerja. Apabila kita tidur mengiring sebelah kanan,otak sebelah kiri akan dapat berehat secukupnya sebelum meneruskan aktiviti seperti biasa untuk hari seterusnya.

2) Mengurangi tekanan jantung

Jantung terletak disebelah kiri dada manusia. Tidur mengiring sebelah kanan akan dapat mengurangi tekanan jantung untuk mengepam darah keseluruh badan,membantu pernafasan yang baik,merendahkan tekanan darah seterusnya dapat membantu seseorang mendapatkan tidur yang berkualiti. Sekiranya seseorang itu mengiring sebelah kiri,dada manusia akan terhimpit lalu mengakibatkan jantung menpunyai tekanan yang kuat untuk mengepam darah keseluruhan badan. Hal ini seterusnya akan mengakibatkan tekanan darah seseorang menjadi tinggi dan boleh menggangu kualiti tidur seseorang.Tapi awas,ini sangat bahaya kepada seseorang yang mempunyai masalah kesihatan jantung.

3) Merehatkan organ Esophagus

Hati manusia terletak dibahagian sebelah kiri. Apabila seseorang tidur tidur mengiring kesebelah kiri akan mengakibatkan masalah berkaitan dengan organ esophagus. Apabila seseorang tidur,sistem pengeluaran chime ( makanan yang telah diproses oleh esophagus akan bercampur dengan asid ) maka dengan ini akan menggangu sistem pengosongan esophagus.

4) Tingkatkan pengosongan kandung empedu dan pankreas

Ada aliran chime yang lancar bakal menyebabkan keluaran cairan empedu juga jadi tambah, hal semacam ini bakal mencegah pembentukan batu kandung empedu. Keluaran getah pancreas bakal jadi tambah dengan posisi mirin ke kanan.

5) Meningkatkan waktu penyerapan zat makanan

Saat tidur gerakan usus menigkat. Dengan posisi mengiring ke kanan, jadi perjalanan makan yang telah tercerna dan siap di serap bakal jadi lebih lama, hal semacam ini karena posisi usus kecil hingga usus besar ada dibawah.

6) Mempercepatkan sistem pencernaan buang air besar

Dengan tidur mengiring ke kanan, usus besar hingga ke bahagian dubur manusia akan lebih cepat dan mudah penuh.Apabila sudah penuh,ini akan mudah memudahkan seseorang untuk membuang air besar. Jika anda seseorang yang sering sembelit atau sukar membuang air besar,mungkin ini adalah salah satu jalan penyelesaian anda. Awas,sering sembelit dan tidak membuang air besar berhari-hari boleh mendatangkan banyak risiko penyakit.

7) Merehatkan kaki kiri

Seseorang yang bukan kidal, sering menggunkan anggota sebelah kanan akan menjadikan kaki kiri sebagai tongkat untuk menanggung beban badan sehinggakan kaki kiri kadang kala lebih rasa penat berbanding kaki kanan . Apabila tidur mengiring ke kanan,ini memberi ruang rehat untuk kaki kiri dan lenguh-lenguh di kaki juga akan cepat hilang.

8) Melindungi kesihatan paru-paru

Paru-paru kiri lebih kecil di banding dengan paru-paru kanan. Apabila tidur mengiring ke kanan, jantung bakal condong ke sebelah kanan. Hal ini tidak jadi persoalan karena paru-paru kanan makin besar. Lain tentang apabila bertumpu pada seb

9) Melindungi saluran pernafasan

Tidur mengiring menghindar jatuhnya lidah ke bawah yang dapat mengganggu saluran pernafasan. Tidur dengan posisi telentang, mengakibatkan saluran pernafasan terhalang oleh lidah. Yang juga mengakibatkan seseorang mendengkur. Orang yang mendengkur saat tidur menyebabkan badan kekurangan oksigen. Bahkan juga terkadang dapat mengakibatkan terhentinya nafas untuk beberapa detik yang bakal bangunkannya dari tidur. Orang itu biasanya bakal bangun dengan keadaan pening lantaran kurangnya oksigen yang masuk ke otak. Tentunya ini demikian mengganggu kualiti tidur.

Demikianlah kebaikan disebalik tidur mengiring ke kanan. Sungguh indah ajaran Islam yang penuh dengan kebaikan didalam setiap ajarannya. Semoga perkongsian ini memberikan manfaat kepada sidang pembaca sekalian.

Sumber : suaramedia via myinfomaya

Jangan lupa komen, share dan like page kami kalamindah

Continue Reading

AGAMA

Inilah 5 Jenis Tanaman Yang Ditakuti Jln dan lblis Dengan Izin Allah. 

Published

on

Inilah 5 Jenis Tanaman Yang Ditakuti Jln dan lblis Dengan Izin Allah.

Sudah dari azali lagi kita ketahui dan dengar tentang sihir. Perbuatan sihir ini memang sudah tidak asing lagi didengar. Pada zaman dahulu perbuatan sihir sangat dipercayai malah sering dikatakan diamalkan untuk menya kiti orang lain atau musuh.

Ketika mendengar kata Sihir, kira-kira apa yang terlintas dalam benak Anda? Kata sihir pastilah tidak asing lagi ditelinga kita, karena sejak zaman dahulu, sihir begitu dapat dipercaya menjadi alat untuk mecelakakan orang lain. Bahkan di zaman yang serba canggih seperti sekarang ini, sihir masih kerap terjadi di kehidupan sekitar kita. Sebagai umat islam yang cerdas, kita memang tidak perlu mempelajari tentang ilmu sihir, akan tetapi kita wajib memahami bagaimana cara menangkal kejahatan ilmu sihir.

Tahukah Anda jika Allah sudah menciptakan beberapa jenis tanaman yang membantu kita dalam menangkal keja atan ilmu sihir, pellet, teluh, dan beragam kejahatan lainnya. Lalu benarkah tanaman tersebut ampuh sebagai penangkal sihir karena ditakuti oleh J in dan setan, berikut penjelasannya berikut ini:

Kurma Ajwa

Buah ini sangat ditakuti setan dan Jin hal ini sebagaimana Dalam Shahih Al-Bukhari dan Shahih Muslim, diriwayatkan hadits dari Sahabat Sa’ad bin Abi Waqqash, dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam, bahwa beliau pernah bersabda:

“Barangsiapa mengkonsumsi tujuh butir kurma Ajwah pada pagi hari, maka pada hari itu ia tidak akan terkena ra cun maupun sihir” (HR Al-Bukhari no. 5769 dan Muslim no. 2047

Lalu apakah yang membuat Buah kurma Ajwa dapat mengobati ilmu sihir? Al-Hafiz Ibnu Hajar al Asqolani mengutip perkataan imam Al-Khotobi tentang keistimewaan kurma ajwah yaitu:

“Kurma ajwah bermanfaat untuk mencegah racun dan sihir dikarenakan doa keberkahan dari Rasulullah SAW terhadap Kurma madinah bukan karena zat kurma itu sendiri” (Fathul bari syarah al-bukhari oleh Al Hafizh Ibnu Hajar Al-Asqolany X/239)

Daun Bidara

Pernakahah anda mendengar tentang daun bidara, atau widara dengan nama latin Ziziphus mauritiana adalah sejenis pohon kecil penghasil buah yang tumbuh di daerah kering atau gurun, bidara bearasal dari kata sidrah yang artinya pohon bidara.

Dalam hal ini sidrah atau bidara sangat berhubungan dengan perjalanan Isra Mikraj nabi Muhammad saw. Lalu mengapa daun bidara termasuk makanan yang dapat mengobati ilmu sihir?

Mengenai hal ini Ibnu katsir menafsirkan Surat Albaqoroh ayat 102 yang berkaitan fitnah syaitan terhadap nabi sulaiman, bahwa beliau menggunakan sihir bukan mukjizat dan meriwayatkan bahwa yang paling bermanfaat untuk menghilangkan pengaruh sihir adalah dengan menggunakan apa yang diturunkan Allah SWT kepada Rasulnya, dan untuk menghiklangkan hal itu dengan membaca Al-Muawwidzatain ayaitu dua surat pelindung (Al-falaq dan An Naas) serta ayat kursi karane ayat ayat ini dapat mengusir setan.

Lalu bagimana mengobati si hir dengan menggunakan daun bidara tersebut? Imam Al Qurtubi dari wahab yang mengatakan bahwa hendaknya diambil 7 helai daun bidara ditumbuk halus lalu dicampurkan air kemudian dibacakan ayat kursi lalu diminum kepada orang yang terkena sihir 3x teguk dan sisa airnya digunakan untuk mandi insya allah akan hilang efek dari ilmu si hirnya dan diutamakan untuk membaca Al-Falaq, Annas serta ayat kursi karena ayat ayat tersebut dapat mengusr se tan (tafsir ibnu katsir jilid 1 terjemahan singkat halaman 171)

Minyak Zaitun

Minyak zaitun adalah minyak yang keluar dari tanaman yang barokah, Sebagaimana Nabi bersabda:

“Makanlah minyak zaitun! Sesungguhnya ia diberkahi, berlauklah dengannya dan berminyaklah dengannya! Sesungguhnya ia keluar dari pohon yang diberkahi” (HR. Ahmad dan Tirmidzi, dishaihkan oleh Syaijh Albani dalam silsilah no 379).

Dalam hadits ini menjelaskan bahwa minyak zaitun dapat digunakan untuk mengolesi bagian tu buh yang dibu tuhkan pada orang yang terkena si hir.

Bambu Kuning

Tanaman ini sangat tidak seperti bambu-bambu besar pada umumnya, bambu ini memiliki batang pohon yang lebih kecil dan warnanya kuning. Biasanya digunakan untuk pagar dipekarangan rumah.

Bambu ini termasuk tanaman langka, namun berkat rahmat Allah tanaman ini mampu menngkal dan mengusir setan dan santet. Bahkan bambu kuning juga dipercaya mampu mencegah niat jahat seseorang yang hendak mencuri atau merampok.

Mawar Merah

Selain menjadi symbol cinta, bunga ini ternyata mampu menjadi salah satu tumbuhan yang mampu menangkal santet dan sihir. Mawar secara khusus dikaruniani Allah memiliki khasiat menangkap energi negatif yang dikirim ke rumah anda. Energi ini kemudian akan disalurkan oleh tanaman menuju tanah.

Kaktus

Tanaman yang biasa tumbuh di wilayah gurun ini, selain sangat ramah lingkungan dan tak membutuhkan perawatan yang rumit.? Kaktus juga memiliki kemampuan yang mirip dengan mawar. Tumbuhan berduri ini dapat menetralisir serangan santet dan menarik energi rejeki.

Demikianlah pembahasan mengenai makanan yang dapat digunakan untuk menangkal ilmu si hir. Hal ini semua tergantung kita dalam menyiikapinya dan tetap memohon perlindungan dari Allah agar dijauhkan dari segala mara bahaya. Wallahu A’lam bi sowab.

Ibnu Katsir telah mentafsirkan dari Surah Al – Baqorah ayat ke 102 yang mempunyai kaitan tentang fitnah dari syaitan terhadap Nabi Sulaiman. Beliau telah mengunakan sihir bukannya mukjizat dan telah meriwayatkan sesuatu yang paling bermanfaat untuk menghilangkan pengaruh si hir dan turut mengunakan semua yang diturunkan oleh Allah Swt kepada para Rasulnya. Demi menghilangkan perbuatan itu, hanya dengan membaca Al-Muawwidzatain iaitu dua surat pelindung ( Al-falaq dan An-Nass) beserta ayat Kursi ini kerana ayat-ayat berkenaan dapat mengusir kehadiran j in dan sy aitan.

Sumber:www.duniadanakhirat.com

Continue Reading

INSPIRASI

Menerima Anugerah Nobel Perubatan. S4intis Jepun Membuktikan Puasa Dapat Mencegah K4nser

Published

on

Menerima Anugerah Nobel Perubatan. S4intis Jepun Membuktikan Puasa Dapat Mencegah K4nser

Oktober 2016 yang lalu, seorang s4intis daripada Jepun, Yoshinori Ohsumi telah dinobatkan sebagai pemenang Anugerah N0bel Perub4tan yang membawa pulang w4ng tunai sebanyak RM3.9 juta. Anugerah tersohor itu dianugerahkan kepada beliau atas penemuan beliau mengenai bagaimana proses pemec4han oleh sel-sel badan berlaku dan mengitar semula komponen-komponennya yang dikenali sebagai autophagy.

Penemuan itu yang dinamakan mechanism for autophagy adalah mengenai proses asas dalam sel-sel yang mana para s4intis mempercayai bahawa boleh dimanfaatkan untuk melawan b4rah dan dem3ntia.

Autophagy berasal dari perkataan Greek iaitu auto (sendiri) dan juga phagein (memakan), yang membawa maksud memakan diri sendiri. Ia adalah satu proses pengitaran semula sel dalam badan.

S4intis jepun membuktikan berpuasa dapat mencegah bar4h

Sel-sel di dalam badan kita sememangnya telah diprogramkan mempunyai jangka hayat tertentu. Setelah sel-sel ini r0sak dan menjadi tua di mana tiada lagi tenaga untuk mengekalkan fungsinya, ia perlu dibu4ng dari badan.Bagaimana b4rah boleh berlaku?

Bar4h boleh terjadi sekiranya sel-sel lama tidak m4ti. Bagaimana? Jika sel-sel yang telah lama dan tua tidak m4ti dan tidak digantikan dengan sel-sel baru, sel-sel lama ini akan terus berkembang dan bertambah. Ia akan menghasilkan sel-sel yang tidak normal yang tidak melakukan fungsi asal mereka. Lebih buruk lagi, sel-sel ini akan berkembang tanpa henti seterusnya mengganggu fungsi sel-sel lain di sekitar mereka. Perkara ini akan merangsang mut4si sel dan akan memberikan kesan buruk kepada sistem organ.

Apabila sel-sel ini termut4si dan berkembang diluar kawalan, ia akan membentuk satu tisu yang besar yang dikenali sebagai tum0r atau ketum.buhan (sebagai contoh leukemi4). Ini lah merupakan titik permulaan terjadinya bar4h, yang dibahagikan kepada lima kategori utama, iaitu karsinom4, sarkom4, leukemi4, limfom4 dan CNS, bergantung kepada di kawasan di mana terjadinya pertumbuhan sel-sel tidak normal ini.

Autophagy vs Apoptosis

Terdapat satu lagi proses yang sama seperti autophagy iaitu apoptosis yang juga dikenali sebagai proses sel m4ti. Bunyi macam tidak enak, namun untuk mengekalkan kesihatan yang baik, proses ini amat penting bagi badan kita. Setelah beberapa kali melalui proses pembahagian, sel-sel badan diprogramkan untuk m4ti. Jika proses apoptosis ini tidak berlaku, ia juga akan menyebabkan kemungkinan berlakunya bar4h.

Sebagai contoh mudah, jika anda mempunyai sebuah kereta, dan anda menggunakannya untuk beberapa ketika. Setelah berlalunya masa, kereta anda pasti akan mengalami ker0sakan. Setelah berkali-kali diperbaiki, akhirnya anda perlu menukar kepada kereta baru kerana k0s-k0s membaiki akan menjadi semakin mahal jika kereta anda sudah berumur dan melalui pelbagai keros4kan. Jika anda tidak membeli kereta baharu, pasti w4ng anda akan melayang kerana dihabiskan untuk membaiki kereta.

Apa kaintan proses autophagy dan berpuasa?

Namun, jika kereta anda r0sak, anda tidak lah perlu membeli kereta baharu serta-merta sebaliknya hanya menukarkan bahagian yang r0sak, sebagai contoh bateri. Ia juga sama kepada sel-sel ini. Daripada membunuh kesemua sel (proses apoptosis), badan kita hanya perlu membunuh sel-sel yang lama dan r0sak sahaja. Inilah yang dinamakan proses autophagy, di mana organel sub-selular dimusnahkan dan yang baru dibina semula untuk menggantikannya.

Pada tahun 1962, proses autophagy ini dinyatakan apabila s4intis menyedari pertambahan jumlah lysosomes iaitu bahagian sel yang mengh4ncurkan sel lain) di dalam hati tikus setelah disebatikan dengan glucagon.

Kekurangan nutrisi dan zat adalah pengaktif utama proses autophagy. Apabila kita makan, ins.ulin dalam badan akan meningkat, dan ini menyebabkan penurunan glucagon, dan apabila kita tidak makan (berpuasa) maka insulin akan menurun dan glucagon akan meningkat. Peningkatan glucagon inilah yang merangsang proses autophagy ini. Jadi, untuk mengaktifkan proses autophagy, kita perlu berpuasa!

Berpuasa bukan sahaja memberikan badan kita peluang untuk membuang “barang lama”, ia malah merangsang pertumbuhan hormon, yang memberitahu badan kita supaya mula untuk menghasilkan “barang baru”. Jadi dengan berpuasa dapat membenarkan badan kita untuk menjalani pengubahsuaian yang lengkap.

Islam mewajibkan puasa

Sebagai ringkasan, jika kita berpuasa, badan kita akan kekurangan nutrisi dan zat, ini akan merangsang proses autophagy. Apabila proses autophagy berlaku, ia akan menggantikan sel-sel yang lama dan jah4t, kepada sel-sel yang baru dan baik. Ini sekaligus menjadikan badan kita dapat berfungsi dengan lebih baik serta tidak terdedah kepada peny4kit berb4haya.

Kerana itulah Islam mewajibkan umatnya untuk berpuasa sebulan di dalam setahun iaitu ketika tibanya bulan Ramadan. Bukan di bulan Ramadan sahaja, malah ia adalah sunnah Rasulullah S.A.W untuk berpuasa pada hari Isnin dan Khamis serta hari-hari tertentu. Dengan berpuasa, badan kita akan menjadi lebih sihat dan lebih terjaga daripada dij4ngkiti peny4kit berb4haya seperti b4rah. Ini amatlah penting untuk menjalani kehldupan yang berkualiti dan yang masih panjang. Jadi, berpuasa bukanlah untuk orang Islam sahaja, ia diperlukan oleh semua manusia di muka bumi ini.

Contoh mudah, setiap 3 bulan atau 5000 kilometer (mengikut jenis kenderaan), kereta kita perlu diservis bagi mengekalkan prestasinya. Sama seperti badan kita, ia juga memerlukan “servis”;, iaitu dengan berpuasa.

Jika bagi anda yang belum pernah mencuba berpuasa, dan baru mengetahui manfaat berpuasa, cuba lah melatih diri anda untuk berpuasa. Lihat apa kesannya pada diri anda.

sumber: imuslimnetwork

Continue Reading

Trending