Connect with us

INSPIRASI

Walau Hanya Mengambil Upah Potong Rumput, Namun Sanggup Berkorban Membela 30 Ekor Kucing Jalanan

Published

on

Walau Hanya Mengambil Upah Potong Rumput, Namun Sanggup Berkorban Membela 30 Ekor Kucing Jalanan

Mungkin hanya secebis kisah masyarakat, tetapi membawa makna dan pengajaran yang boleh diambil. Biarpun hidup dalam serba kekurangan, kebaikan dan sifat murni yang dimiliki oleh seorang lelaki dalam memberi makan kepada kucing jalanan seharusnya diberikan pujian.

Menerusi perkongsian oleh Facebook Jah Awg Kenit, lelaki berkenaan yang mengambil upah memotong rumput dengan berjalan kaki menghampiri mereka untuk meminta pertolongan kerana tidak dapat masuk ke sebuah pasaraya untuk membeli stok makanan kucing. Ini disebabkan kerana dia tidak mempunyai telefon bimbit untuk mengimbas kod MySejahtera.

Atas kebaikan lelaki itu selama ini dalam memberi makanan kepada kucing jalanan sebanyak 30 ekor, dia ditawarkan bantuan untuk mengambil stok makanan secara percuma di situ tanpa perlu membelinya lagi selepas ini.

Jalan kaki ambik upah potong rumput dari satu taman ke satu taman.. Lalu depan pasar kami, dia tunjukkan plastik kecil makanan kucing..

Dia cakap dia tak dapat masuk pasaraya belikan stok baru makanan kucingnya yang berjumlah 30 ekor keseluruhannya disebabkan dia tak ada handphone.. Dia tak boleh scan MySejahtera.

Takpe.. saya bagitau dia mulai esok stok makanan kucing ambil je kat sini. Secara tak langsung Darul Jariyah beri dia tugasan tetap bagi makan juga sediakan air minuman pada kucing-kucing gelandangan..

Terus berdoa panjang dia. Rezeki dia dapat berkhidmat dengan binatang kesayangan Nabi kita. Aku pun tak mampu buat mcm apa yang dia buat sekarang ni… ianya sebuah tanggungjawab yang sangat-sangat besar.

Sumber: FB Jah Awg Kenit via siakapkeli

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

INSPIRASI

(video) Kegigihan Adik Ni Tebar Roti Canai Bantu Keluarga Buat Ramai Kagum

Published

on

(video) Kegigihan Adik Ni Tebar Roti Canai Bantu Keluarga Buat Ramai Kagum

Ibu bapa digalakk4n membentuk anak-anak ketika kecil kerana di waktu itu minda kanak-kanak mudah untuk menerima teguran serta belajar perkara baru.

Umpama pepatah melentur buluh biarlah dari rebungnya, begitulah seperti kisah seorang kanak-kanak yang rajin menolong keluarganya berniaga di sebuah gerai roti canai tepi jalan ini.

Menerusi sebuah video yang dikongsi di aplikasi TikTok oleh Zainy Hazmat, kelihatan seorang kanak-kanak sedang g1gih membantu keluarganya menyediak4n roti canai buat para pelanggan yang ramai.

Dalam video itu, dia dilihat begitu mahir menguli doh serta menebar roti canai sebelum dimasak di atas kuali rata. Biarpun masih kecil, tak dapat dinafikan bahawa skil menebar roti canai dia memang power!

Menurut perakam video tersebut, dia turut memuji didikan ayah kanak-kanak itu yang telah berjaya membentuk keperibadaan seorang anak soleh sepertinya.

video

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata netizen meluahkan rasa kagum dan terharu melihat kerajinan serta kemahiran kanak-kanak terbabit.

Anak itu diibaratkan seperti kain putih. Ibu bapalah yang bertanggungjawab mencorakkannya sama ada baik atau buruk keperibadiannya kelak.

Sumber: TikTok Zainy Hazmat via coretan.diariviral

Continue Reading

INSPIRASI

(video) Terdesak Untuk Menyara Ibu Bapa, Pemuda Merayu Tuan Kedai Untuk Membeli Tong Gasnya

Published

on

(video) Terdesak Untuk Menyara Ibu Bapa, Pemuda Merayu Tuan Kedai Untuk Membeli Tong Gasnya

Baru-baru ini, seorang wanita yang sedang berniaga di kedai didatangi oleh seorang pemuda yang membawa tong gas untuk dijual.

Gelagat pemuda itu sudah tentu membuatkan ramai berasa pelik kerana situasi tersebut jarang berlaku, lebih-lebih lagi pemuda berkenaan dilihat seperti sedang ‘susah hati’.

Namun, siapa sangka rupa-rupanya tersembunyi kisah sedih di sebalik perbuatannya itu.

Segan nak kongsi masalah

Menerusi perkongsian video yang dimuat naik oleh @rinie1181 di aplikasi TikTok, pada awalnya pemuda itu segan untuk memberitahu masalah yang dialaminya apabila ditanya kenapa mahu menjual tong gas itu.

Selepas berbual buat beberapa ketika dan melihat kesedihan pada raut wajahnya, barulah pemuda itu mendedahkan masalah sebenarnya.

Merayu minta tuan kedai beli

Sambil menahan air mata, pemuda itu berkata dengan nada sayu bahawa dia ingin wanita itu membeli tong gas berkenaan kerana ingin menyara orang tuanya.

Selain itu, dia turut merayu agar wanita yang juga merupakan tuan kedai tersebut, membeli tong gas yang dijualnya berkenaan.

Tak dapat kerja sebab PKP, sukar nak sara ibu bapa

Menurut pemuda itu lagi, dia terpaksa melakukan perkara tersebut kerana risau akan keadaan ibu bapanya tambahan lagi apabila dia tidak dapat bekerja setelah tempat kerjanya ditutup kerana PKP.

Simpati akan nasib pemuda tersebut, wanita itu membeli jualannya dan memberi beberapa barang keperluan supaya sedikit sebanyak dapat membantu meringankan bebannya.

Video

Perkongsian terbabit telah meraih pujian netizen yang mana rata-rata mereka memuji tindakan wanita itu.

Malah, ada juga yang mempersoalkan ke mana hilangnya wakil rakyat yang sepatutnya menjadi orang bertanggungjawab membantu rakyat yang dalam kesusahan.

Sumber: TikTok @rinie1181 via ohmymedia

Continue Reading

INSPIRASI

(video) 3 Kali Bersalin, 3 Kali Anak ‘Pergi’ Dalam Dakapan, 3 Kali Berpantang Tanpa Baby.

Published

on

(video) 3 Kali Bersalin, 3 Kali Anak ‘Pergi’ Dalam Dakapan, 3 Kali Berpantang Tanpa Baby.

Setiap manusia tidak akan lari daripada diuji dengan pelbagai dugaan yang mendatang namun, kita sebagai hambaNya perlu akur dan reda dengan setiap ketentuan yang telah ditetapkan oleh Allah S.W.T.

Seperti kisah yang cukup meruntun hati dikongsi seorang wanita cekal dikenali sebagai Shaqudsi di laman TikTok menceritakan pengalamannya kehilangan ketiga-tiga anaknya.

Jelas wanita ini, dia menghidap penyakit cervical incompetence atau bahasa yang lebih mudah difahami keadaan rahim yang lemah yang boleh menyebababkan kelahiran bayi pramatang. Pada masa yang sama, dia sempat menceritakan pengalamannya mengandungkan tiga cahaya matanya dan proses-proses sebelum melahirkan.

Bagaimanapun, atas persuratan takdir ketiga-tiga cahaya mata yang terdiri daripada dua perempuan dan seorang lelaki telah pergi menghadap Sang Pencipta tanpa sempat diberikan susu yang mengalir daripada tubuh badannya.

3 kali mengandung, 3 kali buku merah. 3 kali masuk labour room, 3 kali suami tunggu di luar dengan tabah. 3 kali balik rumah berdua tanpa baby. 3 kali suami uruskan baby sambil Sha kena tahan dalam wad.

Apa yang lebih menyedihkan, apabila kelahiran yang dinanti-nantikan selama ini tidak dapat dibawa pulang ke rumah seperti wanita-wanita lain, dan dia perlu berpantang seorang diri tanpa kehadiran bayi di sisi.

3 kali berpantang tanpa baby, 3 kali tak dapat susukan anak sendiri. 3 kali melihat nafasnya pergi dalam dakapan. 3 kali kenal erti rindu yang berpanjangan.

Pada masa yang sama, wanita cekal ini sempat memberikan pesanan kepada ibu bapa di luar sana supaya menyayangi dan menghargai anak sendiri kerana dia sama sekali tidak berkesempatan untuk berbuat demikian.

Korang ada anak? Peluklah selalu sebab Sha dah rindu sangat nak peluk anak-anak Sha. Sayangilah anak-anak kita.

video

Sumber: Shaqudsi via ohbulan

Continue Reading

Trending