Connect with us

INSPIRASI

Menerima Anugerah Nobel Perubatan. S4intis Jepun Membuktikan Puasa Dapat Mencegah K4nser

Published

on

Menerima Anugerah Nobel Perubatan. S4intis Jepun Membuktikan Puasa Dapat Mencegah K4nser

Oktober 2016 yang lalu, seorang s4intis daripada Jepun, Yoshinori Ohsumi telah dinobatkan sebagai pemenang Anugerah N0bel Perub4tan yang membawa pulang w4ng tunai sebanyak RM3.9 juta. Anugerah tersohor itu dianugerahkan kepada beliau atas penemuan beliau mengenai bagaimana proses pemec4han oleh sel-sel badan berlaku dan mengitar semula komponen-komponennya yang dikenali sebagai autophagy.

Penemuan itu yang dinamakan mechanism for autophagy adalah mengenai proses asas dalam sel-sel yang mana para s4intis mempercayai bahawa boleh dimanfaatkan untuk melawan b4rah dan dem3ntia.

Autophagy berasal dari perkataan Greek iaitu auto (sendiri) dan juga phagein (memakan), yang membawa maksud memakan diri sendiri. Ia adalah satu proses pengitaran semula sel dalam badan.

S4intis jepun membuktikan berpuasa dapat mencegah bar4h

Sel-sel di dalam badan kita sememangnya telah diprogramkan mempunyai jangka hayat tertentu. Setelah sel-sel ini r0sak dan menjadi tua di mana tiada lagi tenaga untuk mengekalkan fungsinya, ia perlu dibu4ng dari badan.Bagaimana b4rah boleh berlaku?

Bar4h boleh terjadi sekiranya sel-sel lama tidak m4ti. Bagaimana? Jika sel-sel yang telah lama dan tua tidak m4ti dan tidak digantikan dengan sel-sel baru, sel-sel lama ini akan terus berkembang dan bertambah. Ia akan menghasilkan sel-sel yang tidak normal yang tidak melakukan fungsi asal mereka. Lebih buruk lagi, sel-sel ini akan berkembang tanpa henti seterusnya mengganggu fungsi sel-sel lain di sekitar mereka. Perkara ini akan merangsang mut4si sel dan akan memberikan kesan buruk kepada sistem organ.

Apabila sel-sel ini termut4si dan berkembang diluar kawalan, ia akan membentuk satu tisu yang besar yang dikenali sebagai tum0r atau ketum.buhan (sebagai contoh leukemi4). Ini lah merupakan titik permulaan terjadinya bar4h, yang dibahagikan kepada lima kategori utama, iaitu karsinom4, sarkom4, leukemi4, limfom4 dan CNS, bergantung kepada di kawasan di mana terjadinya pertumbuhan sel-sel tidak normal ini.

Autophagy vs Apoptosis

Terdapat satu lagi proses yang sama seperti autophagy iaitu apoptosis yang juga dikenali sebagai proses sel m4ti. Bunyi macam tidak enak, namun untuk mengekalkan kesihatan yang baik, proses ini amat penting bagi badan kita. Setelah beberapa kali melalui proses pembahagian, sel-sel badan diprogramkan untuk m4ti. Jika proses apoptosis ini tidak berlaku, ia juga akan menyebabkan kemungkinan berlakunya bar4h.

Sebagai contoh mudah, jika anda mempunyai sebuah kereta, dan anda menggunakannya untuk beberapa ketika. Setelah berlalunya masa, kereta anda pasti akan mengalami ker0sakan. Setelah berkali-kali diperbaiki, akhirnya anda perlu menukar kepada kereta baru kerana k0s-k0s membaiki akan menjadi semakin mahal jika kereta anda sudah berumur dan melalui pelbagai keros4kan. Jika anda tidak membeli kereta baharu, pasti w4ng anda akan melayang kerana dihabiskan untuk membaiki kereta.

Apa kaintan proses autophagy dan berpuasa?

Namun, jika kereta anda r0sak, anda tidak lah perlu membeli kereta baharu serta-merta sebaliknya hanya menukarkan bahagian yang r0sak, sebagai contoh bateri. Ia juga sama kepada sel-sel ini. Daripada membunuh kesemua sel (proses apoptosis), badan kita hanya perlu membunuh sel-sel yang lama dan r0sak sahaja. Inilah yang dinamakan proses autophagy, di mana organel sub-selular dimusnahkan dan yang baru dibina semula untuk menggantikannya.

Pada tahun 1962, proses autophagy ini dinyatakan apabila s4intis menyedari pertambahan jumlah lysosomes iaitu bahagian sel yang mengh4ncurkan sel lain) di dalam hati tikus setelah disebatikan dengan glucagon.

Kekurangan nutrisi dan zat adalah pengaktif utama proses autophagy. Apabila kita makan, ins.ulin dalam badan akan meningkat, dan ini menyebabkan penurunan glucagon, dan apabila kita tidak makan (berpuasa) maka insulin akan menurun dan glucagon akan meningkat. Peningkatan glucagon inilah yang merangsang proses autophagy ini. Jadi, untuk mengaktifkan proses autophagy, kita perlu berpuasa!

Berpuasa bukan sahaja memberikan badan kita peluang untuk membuang “barang lama”, ia malah merangsang pertumbuhan hormon, yang memberitahu badan kita supaya mula untuk menghasilkan “barang baru”. Jadi dengan berpuasa dapat membenarkan badan kita untuk menjalani pengubahsuaian yang lengkap.

Islam mewajibkan puasa

Sebagai ringkasan, jika kita berpuasa, badan kita akan kekurangan nutrisi dan zat, ini akan merangsang proses autophagy. Apabila proses autophagy berlaku, ia akan menggantikan sel-sel yang lama dan jah4t, kepada sel-sel yang baru dan baik. Ini sekaligus menjadikan badan kita dapat berfungsi dengan lebih baik serta tidak terdedah kepada peny4kit berb4haya.

Kerana itulah Islam mewajibkan umatnya untuk berpuasa sebulan di dalam setahun iaitu ketika tibanya bulan Ramadan. Bukan di bulan Ramadan sahaja, malah ia adalah sunnah Rasulullah S.A.W untuk berpuasa pada hari Isnin dan Khamis serta hari-hari tertentu. Dengan berpuasa, badan kita akan menjadi lebih sihat dan lebih terjaga daripada dij4ngkiti peny4kit berb4haya seperti b4rah. Ini amatlah penting untuk menjalani kehldupan yang berkualiti dan yang masih panjang. Jadi, berpuasa bukanlah untuk orang Islam sahaja, ia diperlukan oleh semua manusia di muka bumi ini.

Contoh mudah, setiap 3 bulan atau 5000 kilometer (mengikut jenis kenderaan), kereta kita perlu diservis bagi mengekalkan prestasinya. Sama seperti badan kita, ia juga memerlukan “servis”;, iaitu dengan berpuasa.

Jika bagi anda yang belum pernah mencuba berpuasa, dan baru mengetahui manfaat berpuasa, cuba lah melatih diri anda untuk berpuasa. Lihat apa kesannya pada diri anda.

sumber: imuslimnetwork

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

INSPIRASI

(video) Kegigihan Adik Ni Tebar Roti Canai Bantu Keluarga Buat Ramai Kagum

Published

on

(video) Kegigihan Adik Ni Tebar Roti Canai Bantu Keluarga Buat Ramai Kagum

Ibu bapa digalakk4n membentuk anak-anak ketika kecil kerana di waktu itu minda kanak-kanak mudah untuk menerima teguran serta belajar perkara baru.

Umpama pepatah melentur buluh biarlah dari rebungnya, begitulah seperti kisah seorang kanak-kanak yang rajin menolong keluarganya berniaga di sebuah gerai roti canai tepi jalan ini.

Menerusi sebuah video yang dikongsi di aplikasi TikTok oleh Zainy Hazmat, kelihatan seorang kanak-kanak sedang g1gih membantu keluarganya menyediak4n roti canai buat para pelanggan yang ramai.

Dalam video itu, dia dilihat begitu mahir menguli doh serta menebar roti canai sebelum dimasak di atas kuali rata. Biarpun masih kecil, tak dapat dinafikan bahawa skil menebar roti canai dia memang power!

Menurut perakam video tersebut, dia turut memuji didikan ayah kanak-kanak itu yang telah berjaya membentuk keperibadaan seorang anak soleh sepertinya.

video

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata netizen meluahkan rasa kagum dan terharu melihat kerajinan serta kemahiran kanak-kanak terbabit.

Anak itu diibaratkan seperti kain putih. Ibu bapalah yang bertanggungjawab mencorakkannya sama ada baik atau buruk keperibadiannya kelak.

Sumber: TikTok Zainy Hazmat via coretan.diariviral

Continue Reading

INSPIRASI

(video) Terdesak Untuk Menyara Ibu Bapa, Pemuda Merayu Tuan Kedai Untuk Membeli Tong Gasnya

Published

on

(video) Terdesak Untuk Menyara Ibu Bapa, Pemuda Merayu Tuan Kedai Untuk Membeli Tong Gasnya

Baru-baru ini, seorang wanita yang sedang berniaga di kedai didatangi oleh seorang pemuda yang membawa tong gas untuk dijual.

Gelagat pemuda itu sudah tentu membuatkan ramai berasa pelik kerana situasi tersebut jarang berlaku, lebih-lebih lagi pemuda berkenaan dilihat seperti sedang ‘susah hati’.

Namun, siapa sangka rupa-rupanya tersembunyi kisah sedih di sebalik perbuatannya itu.

Segan nak kongsi masalah

Menerusi perkongsian video yang dimuat naik oleh @rinie1181 di aplikasi TikTok, pada awalnya pemuda itu segan untuk memberitahu masalah yang dialaminya apabila ditanya kenapa mahu menjual tong gas itu.

Selepas berbual buat beberapa ketika dan melihat kesedihan pada raut wajahnya, barulah pemuda itu mendedahkan masalah sebenarnya.

Merayu minta tuan kedai beli

Sambil menahan air mata, pemuda itu berkata dengan nada sayu bahawa dia ingin wanita itu membeli tong gas berkenaan kerana ingin menyara orang tuanya.

Selain itu, dia turut merayu agar wanita yang juga merupakan tuan kedai tersebut, membeli tong gas yang dijualnya berkenaan.

Tak dapat kerja sebab PKP, sukar nak sara ibu bapa

Menurut pemuda itu lagi, dia terpaksa melakukan perkara tersebut kerana risau akan keadaan ibu bapanya tambahan lagi apabila dia tidak dapat bekerja setelah tempat kerjanya ditutup kerana PKP.

Simpati akan nasib pemuda tersebut, wanita itu membeli jualannya dan memberi beberapa barang keperluan supaya sedikit sebanyak dapat membantu meringankan bebannya.

Video

Perkongsian terbabit telah meraih pujian netizen yang mana rata-rata mereka memuji tindakan wanita itu.

Malah, ada juga yang mempersoalkan ke mana hilangnya wakil rakyat yang sepatutnya menjadi orang bertanggungjawab membantu rakyat yang dalam kesusahan.

Sumber: TikTok @rinie1181 via ohmymedia

Continue Reading

INSPIRASI

(video) 3 Kali Bersalin, 3 Kali Anak ‘Pergi’ Dalam Dakapan, 3 Kali Berpantang Tanpa Baby.

Published

on

(video) 3 Kali Bersalin, 3 Kali Anak ‘Pergi’ Dalam Dakapan, 3 Kali Berpantang Tanpa Baby.

Setiap manusia tidak akan lari daripada diuji dengan pelbagai dugaan yang mendatang namun, kita sebagai hambaNya perlu akur dan reda dengan setiap ketentuan yang telah ditetapkan oleh Allah S.W.T.

Seperti kisah yang cukup meruntun hati dikongsi seorang wanita cekal dikenali sebagai Shaqudsi di laman TikTok menceritakan pengalamannya kehilangan ketiga-tiga anaknya.

Jelas wanita ini, dia menghidap penyakit cervical incompetence atau bahasa yang lebih mudah difahami keadaan rahim yang lemah yang boleh menyebababkan kelahiran bayi pramatang. Pada masa yang sama, dia sempat menceritakan pengalamannya mengandungkan tiga cahaya matanya dan proses-proses sebelum melahirkan.

Bagaimanapun, atas persuratan takdir ketiga-tiga cahaya mata yang terdiri daripada dua perempuan dan seorang lelaki telah pergi menghadap Sang Pencipta tanpa sempat diberikan susu yang mengalir daripada tubuh badannya.

3 kali mengandung, 3 kali buku merah. 3 kali masuk labour room, 3 kali suami tunggu di luar dengan tabah. 3 kali balik rumah berdua tanpa baby. 3 kali suami uruskan baby sambil Sha kena tahan dalam wad.

Apa yang lebih menyedihkan, apabila kelahiran yang dinanti-nantikan selama ini tidak dapat dibawa pulang ke rumah seperti wanita-wanita lain, dan dia perlu berpantang seorang diri tanpa kehadiran bayi di sisi.

3 kali berpantang tanpa baby, 3 kali tak dapat susukan anak sendiri. 3 kali melihat nafasnya pergi dalam dakapan. 3 kali kenal erti rindu yang berpanjangan.

Pada masa yang sama, wanita cekal ini sempat memberikan pesanan kepada ibu bapa di luar sana supaya menyayangi dan menghargai anak sendiri kerana dia sama sekali tidak berkesempatan untuk berbuat demikian.

Korang ada anak? Peluklah selalu sebab Sha dah rindu sangat nak peluk anak-anak Sha. Sayangilah anak-anak kita.

video

Sumber: Shaqudsi via ohbulan

Continue Reading

Trending