Connect with us

TEMPATAN

“Pemikiran cepat hilang, kalau layankan boleh jadi macam zombi”

Published

on

“Pemikiran cepat hilang, kalau layankan boleh jadi macam zombi”

SELEPAS lima hari bebas daripada w4bak C/vid-19, penyanyi Aishah memberitahu keadaan kesihatan ment4lnya masih terjej4s hingga menyebabkan dia berdepan perasaan tr4uma.

Bagi mengatasi masal4h itu, Aishah atau nama sebenarnya Wan Aishah Wan Ariffin, 56, berkata, dia kini menghabiskan masa dengan mengaji dan berzikir.

“Tak tahu la sama ada saya saja yang merasakan kesan ini. Pemikir4n saya ini kalau saya tak kuat law4n dan selalu berzikir, traum4nya boleh kita buat m3nung saja.

Aishah berkongsi keadaan kesihatannya itu di Instagram.

“Otak jadi blurr dan tr4uma. Kalau saya layankan boleh jadi macam z0mbi. Kadang-kadang bila bercakap pemikiran itu hil4ng sampaikan perkataan pun boleh lup4.

“Macam jadi kur4ng cerdik pula. Alhamdulillah kesan tu saya l4wan dengan sentiasa mengaji dan berzikir. Kalau ikut hati sedap l4yan tengok dinding saja.

“Dari segi fizikal saya rasa c3pat p3nat terutama bila naik turun tangga dan tak boleh berdiri lama, badan rasa mel4yang, kena cepat-cepat baring,” ujarnya.

Pada Jumaat lalu, Aishah mel4hirkan rasa syukur apabila dibenark4n pulang ke rumah selepas 12 hari mel4wan C0vid-19.

Aishah dimasukkan ke H0spital Ampang pada 30 Ogos lalu selepas disahkan p0sitif C0vid-19 dan mengalami simpt0m dem4m p4nas dan s3mput.

Dua hari dir4wat di h0spital,oksigen Aishah turun ke paras 88 peratus selepas doktor cuba membuka alat pernafas4n tersebut.

Dalam pada itu, penyanyi lagu Janji Manismu ini turut memberitahu mengenai keadaan dirinya selepas lima hari dibenarkan pulang ke rumah.

Selain itu, Aishah juga berkongsi pengalaman sepanjang berada di h0spital sebagai pes4kit C0vid-19.

Aishah berkongsi pengalaman sepanjang dia menjadi pes4kit C0vid-19 di h0spital.

“Lima hari selepas keluar dari h0spital, Alhamdulillah paras oksigen, gula, d4rah dan tekanan dar4h semua okey. Saya diberitahu yang ker0sakkan kepada paru-paru saya dalam lebih kurang 20 peratus.

“Walaupun anda nampak macam saya aktif dan (ada yang risau mungkin saya terlalu aktif) sebenarnya saya p4ksa diri untuk buat macam tu.

“Saya tak tahu la sama ada pes4kit lain pun lalui perkara yang sama. Masa di h0spital, hanya pada hari yang keenam di h0spital baru saya perasan yang saya dah ada di h0spital hampir seminggu.

“Seolah-olah enam hari pertama di h0spital tu walaupun saya sedar tapi entahlah rasa hari hil4ng. Nak s3mbuh ambil masa kerana v1rus ini bukan serang fizikal tapi juga ment4l,” ujarnya.

Sumber:mstar via dedah.site

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

TEMPATAN

Ezad Lazim Reda Adik Bongsu ‘Pergi’ Selepas Beberapa Minggu Ditidurkan

Published

on

Ezad Lazim Reda Adik Bongsu ‘Pergi’ Selepas Beberapa Minggu Ditidurkan

Kuala Lumpur: Penyanyi, Ezad Lazim, 42, r3da dengan pemerg1an adik bongsunya, Mohd Rizal Mohamad Lazim, 35, yang mninggal dunia aklbat jngkitan ku.man dalam drah jam 3 petang, hari ini.

Mohd Rizal yang dirwat di Hspital Sultanah Bahiyah, AIor Setar, Kedah, sejak minggu lalu ditldurkan oleh dktor kerana jntung bergerak Iaju serta dik3san ada jngkitan kuman dalam d4rah pada 18 September lalu.

Ezad ketika dihubungi berkata, dia r3da dengan pemerg1an itu dan ketentuan Allah buat Allahyrham adiknya.

“Saya tak dapat pun berjumpa arwh walaupun sudah sampai ke Kedah, semalam. Ahli keluarga saya yang lain juga tldak dapat melawat arwh sepanjang dia saklt dan dirwat di hspital,” katanya kepada Harian Metro.

Menerusi Iaporan Harian Metro sebelum ini, Ezad memaklumkan adiknya itu dimasukkan ke hspital berkenaan seIepas kurang sihat hampir sebulan aklbat d3mam yang tldak menentu, namun ia bukan disebabkan jngkitan C0vld-19.

Allahyrham Mohd Rizal yang masih bujang bekerja sebagai kakltangan kebudayaan di Universiti Utara Malaysia (UUM), Sintok.

Mohd Rizal juga tinggal bersendirian selepas ibu bapa mereka mninggaI dunia.

Ezad berkata, peng0rbanan Allahyrham pada keluarga sangat besar kerana menjaga ibu bapa di kampung sehingga bapa mereka menghmbuskan nfas terakhlr pada 2019 dan ibu pula pada Ogos tahun lalu.

Salam tkziah. Semoga arwh ditempatkan bsama orang2 soleh. Al fatihah

Sumber: hm via dbongkar

Continue Reading

TEMPATAN

Adik Aaron Dari Malaysia Tulis Surat Kpd Ronaldo. Perlu Kuasa ‘Viral’ Netizen Supaya Sampai Kepada CR7

Published

on

Adik Aaron Dari Malaysia Tulis Surat Kpd Ronaldo. Perlu Kuasa ‘Viral’ Netizen Supaya Sampai Kepada CR7

Christiano Ronaldo bukan satu nama asing dalam kalangan peminat bola sepak. Penyerang asal Portugal itu sering menjadi sorotan lensa kamera dan merupakan antara individu yang mempunyai pengikut paling ramai di media sosial.

Ronaldo bukan sahaja popular di kalangan peminat dewasa, malah kanak-kanak turut menjadikan pemain penyerang ini sebagai idola.

Menjadi salah seorang peminat cilik Ronaldo, kanak-kanak berusia enam tahun dari Malaysia ini menulis surat untuk idolanya dan dimuatnaik di laman Twitter oleh seorang lelaki, dipercayai bapanya.

Isi surat tersebut bermaksud:

Kehadapan Ronaldo,

Nama saya Aaron Jude Balraj. Saya dari Malaysia dan saya berusia enam tahun. Saya suka menonton perlawanan bola sepak anda.

Saya adalah salah seorang peminat setia. Saya tak pernah terlepas mengikuti perlawanan anda tapi saya terlepas aksi dengan Young Boys. Boleh ke kalau saya dapatkan satu jersey dari anda? Saya sangat berharap sebab saya suka jersey anda.

Saya harap satu hari nanti saya boleh jumpa anda depan-depan. Bye. Jumpa lagi. Salam sayang,

Aaron

Walaupun merasakan tweet ini mungkin sukar untuk sampai ke Ronaldo sendiri, tapi pengunggah yang dikenali sebagai Reuben Jude tetap optimis dan menganggap ia berbaloi untuk dicuba.

Perlawanan yang adik Aaron ni terlepas merupakan perlawaan Manchester United menentang kelab Switzerland, Young Boys di mana Ronaldo turut beraksi.

Ronaldo menyumbang gol pertama dan terakhir kepada Manchester United dalam perlawanan yang berlangsung di Stadion Wankdorf, selepas 13 minit perlawanan berlangsung.

Pun begitu, jaringan tunggal Ronaldo tidak mampu memberi kemenangan kepada Manchester United setelah Young Boys bangkit pada babak kedua perlawanan dengan jaringan dua gol.

Walaupun peminat cilik ni terlepas aksi Ronaldo dalam perlawanan mengecewakan menentang Young Boys Rabu lalu, tapi harapnya surat adik Aaron ni sampai ke pengetahuan bintang bola sepak tersebut.

Semoga berjaya!

Sumber: Twitter Reuben Jude via siakapkeli

Continue Reading

TEMPATAN

Sedang Membaiki Injap Dlm Loji, Seorang Lelaki M4ut Terkena Renjatan Elektrik Dalam Air

Published

on

Sedang Membaiki Injap Dlm Loji, Seorang Lelaki M4ut Terkena Renjatan Elektrik Dalam Air

Lipis: Pembantu 0perasi Ioji Rwatan Air (LRA) Buklt Bet0ng, dekat sini, m4ut dipercayai terkena rnjatan eIektrik ketika membuat kerja pencucian di struktur Ioji di Kampung Buklt Bet0ng dekat sini, semalam.

Dalam kjadian 12.30 tengah hari itu, mngsa, Roslan Ngah, 57, membaiki lnjap yang r0sak sebeIum dipercayai terk3na r3njatan eIektrik dan mninggaI dunia.

Ketua PoIis Daerah Lipis, Superintendan Azli Mohd Noor berkata, poIis menerima panggilan daripada pembantu pervbatan KIinik Kesih4tan Buklt Betong mengenai mngsa yang mninggaI dunia di LRA Buklt Bentong aklbat terkena rnjatan eIektrik.

“Dua angg0ta ke kawasan Ioji Air Buklt Bet0ng berasaskan aduan.

“PoIis dimaklumkan ketika kejadian mngsa bersama seorang rakannya berada di dalam Ioji untuk menjaIankan krja pencucian dan tiba-tiba terkena rnjatan eIektrik yang dipercayai mengaIir di dalam air,” katanya dalam knyataan di sini hari ini.

Azli berkata, rakan mngsa berjaya menyeIamatkan diri manakala pekerja lain yang menyaksikan kejadian segera mem4tikan sui.s utama eIektrik.

Katanya, mngsa disahkan mninggaI dunia oleh pembntu perubatan KIinik Kesih4tan Buklt Bet0ng dan myat dihantar ke Hspital Lipis untuk b3dah si4sat.

Salam tkziah buat keluarga. Semoga arwh ditempatkn bersama org2 beriman dan beramal soleh. Al fatihah.

Sumber: hm via dbongkar

Continue Reading

Trending