Connect with us

KELUARGA

Berlari Keluar Dari Kereta Menuju Ke Pusara, Cucu Tak Nak Tinggalkan Kubur Selagi Tak Dapat Ziarah Kali Ketiga

Published

on

Berlari Keluar Dari Kereta Menuju Ke Pusara, Cucu Tak Nak Tinggalkan Kubur Selagi Tak Dapat Ziarah Kali Ketiga

Kehilang4n insan tersayang bukan sesuatu yang mudah untuk diterima. Perlu mengmbil masa untuk terima takdir yang sudah ditentukan.

Video tular menunjukkan seorang kanak-kanak perempuan berl4ri keluar dari kereta untuk ke pus4ra datuknya di sebuah tanah perkubvran nyata mengund4ng seb4k.

Ibu kepada kanak-kanak itu, Nur Zulaikha Rosli berkata, suami dan anak-anaknya menziarahi pus4ra bapanya di Tanah Perkubvran Islam Sungai Tangkas di Bangi, Selangor, petang Ahad.

Wanita berusia 27 tahun itu memberitahu, bapanya yang menghid4p penyak1t tiga serangkai meningg4l dunia pada us1a 54 tahun, ak1bat jangk1tan dalam dar4h, Januari lalu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Mula-mula suami bawa anak perempuan sulung berusia tiga tahun untuk menziarah kubur ayah saya, atau anak saya panggil ‘atok abah’. Lepas tu suami hantar dia ke kereta,

“Kali kedua, suami bawa keluar pula anak perempuan kedua kami berusia 10 bulan ke kubur, tapi anak sulung ni men4ngis nak ikut. Jadi suami bawa dia sekali lagi,” katanya kepada mStar.

Suami Ikha dan dua anak perempuannya di pusara Atok Abah.

Lebih dikenali sebagai Ikha, katanya, selepas ziar4h, bacaan doa dan surah Yasin, suami dan dua anak perempuannya kembali ke kereta untuk pulang ke rumah.

Namun katanya, anak sulungnya, Siti Khadijah Amir Arif yang duduk di tempat duduk belakang masih menang1s dan mer0nta-r0nta mahu pergi ke pus4ra atok abah.

Arwh Atok Abah (kanan) dan Siti Khadijah begitu rapat.

“Anak siap kata ‘ni last nak pergi tengok atok abah’. Saya dan suami kata kalau nak, kena pergi sendiri. Kami izinkan dia pergi untuk puaskan diri sebab cuaca mndung.

“Kali ketiga dia pergi, kali ni anak ambil masa kira-kira tiga minit nampak dari jauh tangan dia bergerak. Pergi ke kubur berl4ri, balik ke kereta jalan slow sambil tadah tangan baca doa.

“Masa kat kubur, anak tak menangis tapi dah masuk kereta baru dia ‘bert4kung’. Katanya bye atok abah, nanti Ijah (panggilan nama) datang lagi,” ujarnya yang seb4k melihat keadaan anaknya itu.

Siti Khadijah kini berusia tiga tahun.

Tidak menjangkakan keadaan tersebut berlaku, Ikha berkata anak sulungnya itu begitu rapat dengan arw4h bapanya yang bertugas sebagai pekerja am.

“Anak sulung saya dan atok abah rapat sebab cucu sulung. Arw4h ayah sangat sayangkan dia sampai gel4rkan puteri atok abah,” tambah suri rumah itu.

Menurut Ikha, anak sulungnya disifatkan sebagai seorang kanak-kanak yang ceria, dan arwah bapanya seorang yang tegas tetapi penyayang, pemurah dan mudah mesra kanak-kanak.

“Saya masih ingat lagi sewaktu saya mengndungkan anak sulung, ayah saya yang paling exci.ted, akan us4p perut saya kata inilah yang atok abah tunggu-tunggu.

“Bila saya melahirkan anak di hospital, arw4h ayah juga setia menunggu sehingga saya bersal1n dan ayah juga turut ada semasa saya discaj selepas itu,” katanya.

Ikha (kanan) bersama keluarga.

Ikha berkata, kali terakhir anaknya bertemu dengan bapanya sebelum arw4h dimasukkan ke hospital dan ditempatkan di wad unit rawat4n rapi (ICU) selama 11 hari sehingga dijemput Ilahi.

“Kami bawa anak semasa jen4zah atok abah dikebum1kan, tapi dia tengok dari jauh. Esoknya kami tunjukkan gambar arw4h semasa di ICU dan beritahu atok abah dah tak ada.

“Dia tak menang1s dan tak mer4ung, cuma dia kata dia rindu sangat kat atok abah. Saya beritahu setiap kali r1ndu atau teringatkan atok abah, kena sentiasa doakan arw4h,” katanya.

Kredit Mstar

sumber: coretan.diariviral

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

KELUARGA

(video) Zi4rah Kubur Isteri, Bapa Bersama Anak Kecil Diuji Motor Rosak Ketika Dalam Perjalanan

Published

on

(video) Zi4rah Kubur Isteri, Bapa Bersama Anak Kecil Diuji Motor Rosak Ketika Dalam Perjalanan

Setiap daripada kita berhadapan dengan dugaan yang berbeza-beza, apabila melihat betapa perit dan susahnya kehidupan orang lain, membuatkan kita lebih mengenal erti hidup.

Begitu juga dengan perk0ngsian seorang pemandu Grab di Faceb0ok dengan nama akaun, Munir Saleh. Bercerita mengenai pengalamannya bertemu dengan seorang ayah dan anak kecilnya, yang ketika itu sedang dalam kesuIitan.

Difahamkan, ayah tersebut bersama anak kecil yang berusia 2 tahun menaiki motorsikal menuju ke pus4ra arwh isterinya. Namun, motorsikal r0sak ketika dalam perjalanan.

Justeru, ayah berkenaan menggunakan perkhidmatan pemandu Grab tersebut. Maka, daripada situlah pemandu Grab itu mengetahui kisah sed1h yang dilalui dua beranak itu.

Mari ikuti kisah ini…

Motor r0sak dalam perjalanan bawa anak pergi kbur isteri

Menurut apa yang diceritakan, si ayah yang menggalas tanggungjawab menjaga anak seorang diri, selepas kemat1an isterinya kira-kira dua tahun yang lalu.

Tuhan tidak akan menguji jika seseorang tidak mampu, semoga bapa tunggaI bersama anaknya dapat menjalani hidup dengan tabah meskipun tanpa kehadiran isteri tercinta. Syabas juga diucapkan kepada pemandu Grab yang sudi membntu.

Sumber: Munir Saleh via omm

Continue Reading

INSPIRASI

Anak Bakal Menjadi Doktor, Johan dan Ozlynn Titip Doa Untuk Anak Sebelum Bertolak Ke Ireland

Published

on

Anak Bakal Menjadi Doktor, Johan dan Ozlynn Titip Doa Untuk Anak Sebelum Bertolak Ke Ireland

Anak sulung kepada pasangan selebriti Johan dan Ozlynn Wati, Ariq, telah berangkat ke luar negara pada Ahad bagi melanjutkan pengajiannya.

Difahamkan Ariq menyambung pengajiannya ke Dublin, Ireland dalam bidang perubatan. Menerusi laman sosial Instagram, Ozlynn berkongsi momen-momen Ariq bersama keluarga di rumah beserta titipan doa buat anaknya itu.

“Ya Allah peliharalah anak kami Ariq, permudahkanlah segala urusannya terangkanlah hatinya dalam menimba ilmu, kuatkan imannya dalam beribadah, cekalkan hatinya dalam menempuh ujianmu, dan berkatilah setiap ilmu dan rezeki yang kau berikan amin YRA.

“Abang Ariq, papa dan mama sayang kamu. Jadilah anak yang sentiasa mengutamakan akhirat. Doa papa dan mama tak kan pernah henti selagi bernyawa. We love you Ariq Hanania,”

tulis Ozlynn di ruangan kapsyen foto.

Menerusi perkongsian tersebut, Ariq dilihat sangat manja dengan Johan sehingga masih mahu didukung. Tidak hanya itu, Ozlynn turut berkongsi sesi mengaji bersama Ariq, Johan dan anak-anaknya yang lain.

Sementara itu di ruangan komen, ramai rakan selebriti dan wargamaya menitipkan selamat maju jaya buat Ariq dalam menempuh alam pengajian untuk bergelar seorang doktor yang berjaya.

Malah, ada juga wargamaya yang memuji suka melihat keluarga Johan dan Ozlynn yang serba sederhana serta pandai mendidik anak-anak dari segi dunia dan akhirat.

“Tanda tangan tu macam Yusuf. Maybe Yusuf boleh jadi anak yang soleh macam abg Ariq. Btw belajar rajin-rajin dekat Dublin, jadi doktor,” komen aktor Hairul Azreen.

“Ramai datang jumpa abg Ariq harini ye. All the best abg Ariq, pasni sape nak bawa Moleiq dengan kakak chantiq naik motor pusing taman huhu,” kata seorang wargamaya.

“Semoga abg Ariq terus kuat, terus dipermudahkan segalanya dari segi ilmu, ibadah dan urusan dunia akhirat. Good luck abg Ariq, teruskan jadi kebangsaan papa mama dan kami semua. Doa kami tetap bersama abg Ariq,” tulis seorang wargamaya.

“Semoga Ariq dapat ilmu yang bermanfaat dunia dan akhirat,” ujar seorang wargamaya.

“Wah dukung lagi. Nak jadi doc dah tu hehe. Tapi one day pastu dia dukung papa dia. Tahniah Johan, pandai didik anak. Bertuahnya,” puji seorang wargamaya.

“Good luck dan all the best abg Ariq. Timbalah ilmu yang mendatangkan faedah yang baik dalam kehidupan,” doa seorang wargamaya.

“Boleh dijadikan contoh pada keluarga lain yang terlibat dalam dunia glamor. Dunia dikendong tapi akhirat tetap dicari. Salute pada keluarga Jozlynn,” kata seorang wargamaya lagi.

Sehingga kini, perkongsian tersebut telah menerima lebih 133,000 tanda suka daripada pengikutnya.

Sekadar info, Johan dan Ozlynn mendirikan rumah tangga pada 25 Julai 2009 dalam sebuah majlis tertutup di Masjid Lembah Jaya, Ampang.

Selain Ariq, perkahwinan pasangan itu dikurniakan lima orang cahaya mata iaitu, Sodiq, Haziq, Chantiq, Moleiq dan seorang bayi yang baru sahaja dilahirkan.

Sumber: Gempak via trendinggiler

Continue Reading

KELUARGA

‘Maafkan Ayah Sayang” Anak Berumur 1 Thn Yang Hilang Dari Kereta Ditemukan L3m4s

Published

on

‘Maafkan Ayah Sayang” Anak Berumur 1 Thn Yang Hilang Dari Kereta Ditemukan L3m4s

MARAN – Seorang kanak-kanak Ielaki berusia setahun yang hiIang ketika dibawa bapanya ke sebuah Iadang kelapa sawit di Felda Jengka 4 semalam ditemui Iemas di Sungai Jemp0l di sini hari ini.

Difahamkan sebeIum kejadian, mngsa, Muhammad Abdullah Saiful Bahari bersama kakak dan abangnya yang berusia lapan dan enam tahun berada di dalam kereta sebeIum mngsa hiIang tnpa disedari.

Ketua BaIai Bomba Jen.gka, Raja Mohd Arif Raja Shamsuddin berkata, myat mngsa dit3mukan kira-kira jam 10.37 pagi hari ini oleh pasukan menc4ri dan menyeIamat.

“Myat mngsa yang dalam keadaan tenggeIam ditemui tersngkut pada r3ba kira-kira satu kiIometer dari lokasi mngsa dipercayai terjtuh.

“Myat yang dalam keadaan sempurna dan baik itu telah dibawa na1k dan diserahkan kepada pihak poIis sebeIum dibawa ke hspital,”katanya di sini, hari ini.

Menurut Raja Mohd Arif 0perasi menc4ri dan menyeIamat mngsa dimulakan petang semalam melibatkan bomba, poIis, Jabatan Sukarelawan Malaysia (ReIa) dan penduduk kampung sebeIum ditan.gguhkan serta disa.mbung semula hari ini.

Sementara itu Ketua PoIis Daerah Maran, Deputi Superintendan Norzamri Abd. Rahman berkata, berdasarkan si.asatan awal, ayah mngsa menye.dari kehiIangan mngsa pada jam 1 petang apabila mngsa tlada di dalam kereta.

Katanya, kakak dan abang mngsa yang berada di dalam kereta tldak menye.dari mngsa keIuar dari kereta dan semasa kejadian pintu kereta berkenaan terbu.ka.

“Ayah mngsa bersama anaknya telah menca.ri mngsa di kawasan sekitar dan menemui kesan ta.pak kakl kanak-kanak di tepi sungai berhampiran tempat tersebut.

“Ayah mngsa yang menges.yaki mngsa terjtuh ke dalam sungai kemudiannya telah meminta bntuan orang kampung untuk menc4ri mngsa,”ujarnya.

Allahuakhbar, salam tkziah. Semoga keluarganya tbah. Syurga buatmu sayang. Al fatihah.

Sumber: K! ONLINE via dbongkar

Continue Reading

Trending