Connect with us

INSPIRASI

(video) MasyaAllah… Pemuda Cina Ini Akui Merasa Tenang Apabila Mendengar Zikir dan Azan

Published

on

(video) MasyaAllah… Pemuda Cina Ini Akui Merasa Tenang Apabila Mendengar Zikir dan Azan

Masya Allah, lihatlah pengakuan seorang lelaki Cina bagaimana ZIKIR boleh membuatnya tenang dan tenteram. Menurutnya lagi sejak ayahnya telah tiada, hidupnya sering tidak tenteram. Lalu diberitahu oleh teman bahawa terdapat amalan di dalam Islam yang boleh membuat seseorang itu menjadi tenang. Subhanallah. Allahuakhbar …

Bermula daripada situlah beliau terus mencari, ‘menggoogle’ dan berjumpa dengan ZIKIR penenang hati. Beliau berkata lagi walaupun dia seorang Cina, tidak memahami maksud zikir tersebut namun, ZIKIR itu mampu membuatnya jadi tenang dan membuatnya mengalir air mata…

Tambah beliau lagi, beliau juga suka dengar AZAN… Subhanallah, semoga nur hidayah menjentik tangkal hatinya untuk bersyahadah suatu hari nanti, insya Allah..

Sumber: www.viraltodaypost.com dan mediasosial, Islam Channel

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

INSPIRASI

(Video) “Dia (Allah) sangat saya sayang dan amat berharga…” Penyanyi Marcell Bangga PeIuk Islam

Published

on

(Video) “Dia (Allah) sangat saya sayang dan amat berharga…” Penyanyi Marcell Bangga PeIuk Islam

Penyanyi Marcell Siahaan yang cukup popular dengan lagu Firasat baru baru ini bercerita tentang perjalanan kerohaniannya sepanjang berusia 43 tahun. Marcell mengaku kepada Daniel Mananta, dia dilahirkan dan kemudian meng4nut ag4ma Krist1an.

Kemudian, kata Marcell selepas berkahwin dengan Dewi Lestari dia menukar ag4manya kepada Bvddha. Dia sekali lagi menukar ag4manya selepas berkahwin dengan pelakon Singapura, Rima Melati yang kini masih menjadi isterinya.

Menurut Marcell dia kini merupakan seorang mualaf selepas memelvk agama Islam yang juga merupakan agama isterinya. “Selepas memelvk agama Islam, saya menjadi lebih tenang. Saya rasa setiap sesuatu pasti ada titiknya,” akui Marcell dalam temu bual di saluran Youtube milik Daniel.

Dalam temu bual yang sama, Marcell mengatakan dia berbangga menjadi seorang mualaf kerana dapat berkongsi kebaikan dengan orang sekeliling melalui agama Islam. “Saya fikir selepas memelvk Islam ia menjadikan saya sebagai seorang manusia yang lebih baik dan berkongsi kebaikan itu secara tak langsung dengan orang sekitar.

“Jadi ini (pelvk Isl4m) bukan pencapaian peribadi dan kerohanian saya, tetapi juga memberi manfaat kepada semua,” jelas ayah kepada tiga anak ini. Malah kata Marcell, mengenal Allah yang satu membuat dirinya belajar tentang menjalani kehidupan yang lebih ikhlas. “Dia (Allah) sangat saya sayang dan amat berharga. Melalui Islam saya belajar bers3rah dan ikhlas dalam seluruh kehidupan,” tutupnya.

Sumber: GEMPAK via mysumbermaya

Continue Reading

GLOBAL

(video) Mama Penganut Kuat Kristian, Reza Rahadian Menganut Islam Secara Sukarela

Published

on

(video) Mama Penganut Kuat Kristian, Reza Rahadian Menganut Islam Secara Sukarela

Baru-baru ini, pelakon Indonesia Reza Rahadian menceritakan kisah dirinya dibesarkan dalam keluarga penganut Kristian, namun kini secara rela memilih untuk memeluk agama Islam.

Memetik laporan Gempak, pelakon berusia 34 tahun itu mengaku keluarganya terutama sekali ibunya adalah penganut tegar Kristian. Malah, dirinya juga pernah dihantar ke sekolah aliran Kristian dan sentiasa mengunjungi gereja setiap minggu.

“Mendiang Glenn Fredly (penyanyi) pernah jadi guru saya di gereja,” ujar lelaki berasal dari Bogor Indonesia itu.

Keputusan sendiri peluk agama Islam

Namun setelah meningkat dewasa, Reza membuat keputusan untuk menjadi seorang mualaf tanpa paksaan sesiapa.

“Perubahan saya memeluk Islam bukan atas paksaan atau mengikut orang, apa lagi kerana cinta misalnya. “Ia adalah keputusan saya sendiri. Bukan sebab kerja atau pasangan. Saya cuma yakin setelah ‘berdialog’ dengan Tuhan, saya mahu jadi mualaf,” katanya lagi.

Ibu menerima dengan terbuka

Tambah bintang filem Surga Yang Tak Dirindukan 2 itu, ibunya menerima baik keputusannya untuk memeluk Islam biarpun wanita berkenaan kuat berpegang dengan agama dianutinya.

“Mama kata jadi mualaf adalah hak saya. Dia cuma pesan, apabila memeluk Islam, jalani ibadah atau agama saya sebaiknya,” jelasnya.

Menurutnya, ibunya masih merayakan Krismas dan perayaan atau upacara lain di rumah dan dia okay sahaja.

Terdahulu, Reza pernah membuat pengakuan mengejutkan bahawa dia pernah berbohong tentang kematian ayahnya sejak kecil. Walhal, dia tidak pernah mengenali atau mengetahui ayahnya masih hidup atau sudah meninggal dunia.

Sumber: Gempak, Daniel Menanta Network via mysumbermaya

Continue Reading

INSPIRASI

(video) Diuji dengan Kelemahan Fizikal Sehingga Tak Boleh Suap Makanan Sendiri. Pemuda 0KU Tak Mengeluh

Published

on

(video) Diuji dengan Kelemahan Fizikal Sehingga Tak Boleh Suap Makanan Sendiri. Pemuda 0KU Tak Mengeluh

Sebagai manusia, kita sering mengeluh melihat penampilan kita. Selalunya, kita akan membandingkan diri dengan orang lain yang dianggap lebih ‘lawa’ dan ‘menarik’ walaupun kita dikurniakan anggota badan lengkap dan berfungsi dengan baik.

Cuba renung sejenak, bukan semua orang beruntung dilahirkan dalam bentuk fizikal yang sempurna macam kita. Ada insan sejak dari kecil sudah diuji dan digelar sebagai Orang Kurang Upaya (OKU).

Namun begitu, mereka sentiasa tabah dan kuat menempuh ujian dan dugaan demi meneruskan kehidupan. Begitulah seperti kisah seorang pemuda yang dikenali sebagai Amir Azam ini.

Tangan tak seperti orang lain

Difahamkan lagi, sejak kecil Amir tidak boleh menggunakan tangannya dengan baik dan perlu menggunakan kerusi roda untuk bergerak.

Disebabkan tangannya tidak boleh berfungsi seperti orang lain, Amir memerlukan bantuan seseorang untuk melakukan sesuatu buat dirinya seperti menyuapkan makanan.

Bagaimanapun, di waktu bulan Ramadan Amir terpaksa melakukannya sendiri terutamanya sewaktu sahur di mana dia seorang sahaja berada di rumah.

Susah nak makan sendiri

Menerusi sebuah video yang dikongsi di aplikasi TikTok, lelaki itu dilihat gigih mengerahkan kudrat sedaya-upaya untuk menjamah sebiji burger di hadapannya sewaktu sahur.

Bagi kita, makan sebiji burger mungkin sesuatu tugas yang mudah, namun tidak bagi insan bernama Amir ini. Dalam video itu, dia dilihat terpaksa menonggengkan badan sehingga mukanya mencecah paras burger di atas lantai.

Allah uji sebab sayang

Meskipun diuji sedemikian rupa, Amir sedikit pun tidak pernah mengeluh dengan keadaannya itu. Malah, dia tetap mensyukuri nikmat yang ada kerana baginya ujian Allah adalah satu tanda kasih-sayang buat hambaNya.

Sementara itu, dia sempat mengingatkan orang ramai agar jangan persia-siakan nikmat kehidupan diberi Allah melalui ruangan kapsyen.

“Allah berikan nikmat kehidupan janganlah kamu persia-siakannya,” tulisnya.

Bersyukurlah selagi kita diberi peluang untuk hidup di dunia ini.

Tak sempurna di mata manusia, tapi sempurna di hadapan Pencipta

Meninjau ke ruangan komen, rata-rata netizen meluahkan rasa sebak melihat ujian yang dilalui oleh Amir.

Selain itu, tak dinafikan lagi perkongsian Amir itu telah menyedarkan ramai orang berkenaan segala nikmat yang telah Allah SWT berikan kepada mereka.

Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kau dustakan? (Ar-Rahman: 13)

Sumber: TikTok amirazam94 via mysumbermaya

Continue Reading

Trending