Connect with us

AGAMA

“Kita Sebenarnya Yang Kur4ng Ajar Dengan Agama Islam. Rasa panas dan menyirap. rasa sangat terguris.”-Suhaimi Saad

Published

on

“Kita Sebenarnya Yang Kur4ng Ajar Dengan Agama Islam. Rasa panas dan menyirap. rasa sangat terguris.”-Suhaimi Saad

Sudah agak lama tldak mendengar perkembangan tentang bekas ahli kumpulan nasyid terkenal, Suhaimi Saad. Baru-baru ini Suhaimi ada memu.at naik satu perkongsian di laman sosi4lnya. Perkongsian itu telah menarlk minat netizen apabila penyanyi itu mengulas tentang lsu kita sebenarnya yang kurang ajar sendiri terhadap agama kita.

Beliau dilihat membldas satu program lawak, katanya agama dan ayat quran dan hadis pulak digabungkan dengan program lawak yang jelas mengajar masyarakat untuk memper0lok oIokkan agama macam ni.

Berikut adalah peerkongsian penuh yang ditulis dalam media sosi4lnya.

Come on la.. bukak la mata. dah banyak pengajaran yang Allah bagi. INI BUKAN DAKWAH.

Aku pun tak paham, aku ni yang terlalu jumud atau manusia akhir zaman ni yang memang dah jauh hnyut. Aku tak nak ulas panjang dalam bulan mulia ni.

Tapi memang rasa pnas dan menylrap. rasa sangat tergurls. Aku harap, lepas ni, kalau ada orang bukan islam yang mempermainkan agama kita, jngan sentap. sebab kita yang ajar dan nampakkan agama kita ni seolah olah benda murah yang boleh dilawak lawakkan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Suhaimi Saad (@mosusofficial)

Melihat di ruangan komen, rata-rata netizen kali ini sependapat dengan Suhaimi Saad.

egempak : Kena bertlndak segera!! Org2 Melayu Islam Malaysia kena bu4ng sikap ‘melawakkan’ semua ibadah. Termasuklah ibadah puasa, buat tik tok menyamar jd org bkn Islam order GRAB, ibadah k0.rban plak buat karikatur lembu menyorok la. Pakai telekung buat TikTok laa… Drama2 Melayu pun byk pengaruh kpd generasi muda- pelakon Islam bkan mahram peIuk2 pegang2, melamar mesti melutut depan perempuan laa.

norra_home.facial : nak komen lelebih, bulan puasa ni.. tp paham2 la.. juri laki tu, memang jenis nak glemour..

norinoden : yessss betul!!! lepas tu tebahak2 ketawa mcm xwaras, banyak lagi benda lain yg blh dijadikan bahan lawak, kenapa nak gunakan agama

nuridvanila : Setuju..kadang aku pun rase macam aku pulak yg terses.at..macam aku ni over sangat ke pikir akhir zaman..Allah..semoga kita semua dijauhkan dari fltnah d4jjal..

Sumber : instagram mosusofficial, www.ohtular.com via dbongkar

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

AGAMA

(video) Disangka Artis, Pemuda Tampan Ini Rupanya Juara Dunia Penghafal Al-Quran.. MashaAllah Sungguh Merdu Suaranya

Published

on

(video) Disangka Artis, Pemuda Tampan Ini Rupanya Juara Dunia Penghafal Al-Quran.. MashaAllah Sungguh Merdu Suaranya

Sekilas pandang remaja ini disangka artis muda. Wajahnya tampan, serta rambutnya panjang. Dari penampilannya, ramai orang yang tak menyangka, dia adalah seorang juara dunia penghafal Qur’an.

Semua sangkaan meleset saat remaja ini tampil ke depan dan menjawab soal dari juri Tahfidz Quran dan mulai melafazkan ayat-ayat Quran.

Tak Disangka, Remaja Berambut Gondrong Ini Ternyata Juara Hafidz Quran – Bangka Pos

Hafalan yang kuat serta suara yang merdu membuat semua hadirin terpegun dan kagum. Dialah Hamzah Al-Habashy, remaja asal Amerika Serikat berusia 14 tahun.

Atas kegigihannya menghafal Al-Quran, ia akhirnya berhasil menajdi juara 2 Dubai International Holy Quran Award (DIHQA) 2015. Simak video inspiratif Remaja AS ini ketika melafalkan ayat-ayat Quran.

Sumber: youtube Via Majalah Harian

Continue Reading

AGAMA

(video) Seorang Hafiz Cilik Tenang Melantunkan Ayat Alquran Walaupun Sedang Menghadapi Sak4ratul M4ut

Published

on

(video) Seorang Hafiz Cilik Tenang Melantunkan Ayat Alquran Walaupun Sedang Menghadapi Sak4ratul M4ut

Sebuah video yang memperlihatkan seorang hafiz cilik yang terus melantunkan ayat-ayat Alquran di tengah menghadapi sakaratul maut viral di media sosial. Diketahui, anak tersebut bernama Osama Jundul Haq yang telah hafal tiga juz dalam Alquran.

Dalam video terlihat Osama yang berada di atas kasur rumah sakit dengan balutan kain cokelat dan selang infus yang menempel di hidungnya terus melanjutkan bacaan ayat Alquran yang dituntun oleh perempuan yang memegangi tangannya. Seorang lelaki berbaju ungu dan berjanggut itu pun tampak terus mengusap kepala Osama yang sedang dikompres dengan handuk putih kecil.

“MasyaAllah.. detik-detik kematian sahabat saya, Osama Jundul Haq, tahfidz qur’an 3 juz. Putra Bapak Sanawi Pandeman. Di tengah menghadapi zakaratul maut, bibirnya masih berdecak melantunkan ayat ayat Allah. Mencintai Alquran, Allah memuliakan cara kematiannya. Semoga husnulkhatimah wahai sahabatku,” tulis akun Balhot Kangeanisme Dotkom.

Unggahan video itu pun sudah dibagikan sebanyak 29.000 kali oleh pengguna Facebook dan di-repost oleh akun Instagram @omg.info.id, @omg.indonesia.id, dan viralrepost.id. Alhasil, video ini menuai banyak komentar dari warganet. Kebanyakan dari mereka mendoakan agar hafiz cilik itu husnulkhatimah dan mendapatkan surga-Nya.

Mari Lah Kita Sama-sama mendoakan AdiK Ini agar Sentiasa Tenang Di Sana.

Sumber: Mimbar raudah

Continue Reading

AGAMA

(video) Ulama Mesir, Sheikh Abdul A’ti Ali Abdul Jalil Sempat Mengalunkan Ayat Suci Al-Quran Sebelum Dijemput Ilahi

Published

on

(video) Ulama Mesir, Sheikh Abdul A’ti Ali Abdul Jalil Sempat Mengalunkan Ayat Suci Al-Quran Sebelum Dijemput Ilahi

Setiap yang beriman pasti ingin meninggal dunia dalam pengakhiran yang baik atau husnul khatimah. Menurut Mufti Wilayah Persekutuan, antara tanda husnul khatimah ialah seseorang itu meninggal dunia dalam keadaan melakukan amalan soleh dan mengucapkan syahadah sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir.

Beberapa waktu yang lalu, seorang lagi ulama meninggalkan kita. Ulama dipercayai hafiz Al-Quran tertua di Luxor, Mesir, Sheikh Abdul A’ti Ali Abdul Jalil sempat membaca ayat-ayat suci Al-Quran sebelum meninggal dunia. Dalam video yang tular di media sosial, Allahyarham dilihat sedang terbaring dengan memakai alat bantuan pernafasan.

Lantunkan Ayat Al-Quran Sebelum Dijemput Illahi

Berdasarkan perkongsian portal Arab, Sheikh Abdul A’ti lahir di Edfu, utara Aswan pada 1934. Beliau kemudiannya mengikut ayahnya berpindah ke Esna dan menghafaz kitab suci Al-Quran pada usia muda sebelum hilang penglihatan.

Pada usia 15 tahun, beliau menghabiskan hafazan Al-Quran dan menyertai sekolah menengah Al-Azhar. Beberapa hari lepas, beliau didakwa mengalami masalah kesihatan dan menunjukkan simptom jangkitan koronavirus. Beliau menjalani ujian saringan dan didakwa positif virus berkenaan. Pun begitu, punca sebenar kem4tiannya tidak ketahui.

Semoga Pengakhiran kita juga husnul Khotimah dan semoga amal ibada kita diterima di sisi ALLAH SWT… Aamiin Allahumma Aamiin

Sumber: siakapkeli via mysumbermaya

Continue Reading

Trending