Connect with us

AGAMA

“Cukuplah, kita dah banyak buat kemungkaran dan perkara Allah tak suka” Zul Yahya menyeru umat Islam mohon keampunan Allah.

Published

on

“Cukuplah, kita dah banyak buat kemungkaran dan perkara Allah tak suka” Zul Yahya menyeru umat Islam mohon keampunan Allah.

“Kita tak boleh lagi bebas macam dulu, bebas untuk beribadah. Allahuakbar! Ini pengajaran bagi kita. Iman masih lagi belum sempurna.
Pelakon Zul Yahya mengajak orang ramai memperbanyakkan amal ibadah dan meninggalkan perkara yang sia-sia termasuk mengejar kehidupan dunia sehingga lalai menjadi umat Muhammad yang berguna.

Menerusi video yang dimuat naik di Facebook berkata, wabak Covid-19 yang menimbulkan kegelisahan masyarakat dunia dianggap sebagai peringatan Allah SWT untuk hambaNya yang banyak melakukan dosa.

Mengakui dirinya masih jahil, pelakon berusia 47 tahun itu meluahkan perasaan sedih apabila kehidupan ketika ini sudah terbatas kerana masjid dan surau telah kurang dikunjungi bagi mengelak penularan wabak tersebut.

“Kita tak boleh lagi bebas macam dulu, bebas untuk beribadah. Allahuakbar! Ini pengajaran bagi kita. Iman masih lagi belum sempurna. “Cukuplah, kita dah banyak buat kemungkaran dan perkara Allah tak suka. Banyak maksiat berlaku, perlakuan songsang,”

katanya. Dalam video berdurasi 23 minit 11 saat itu, Zul menyeru orang ramai menghidupkan suasana masjid di dalam rumah dengan melakukan amal ibadah dan memperbaiki diri masing-masing.

“Sentiasa lihat kebesaran Allah SWT, jangan lagi lihat kebesaran dunia. Tengok Allah hantar makhluk yang kecil je, huru-hara dah satu dunia, “Sampai bila kita nak biarkan masjid sepi? Sepi tiada tangisan dan amalan. Tiada apa-apa ibadah di masjid.

“Kita yang ada agama pun tak dapat nak tunjuk agama kita pada orang tiada agama. Allah dah sediakan syurga untuk kita tapi kita tak nampak,” ujarnya.

“Kita yang ada agama pun tak dapat nak tunjuk agama kita pada orang tiada agama. Allah dah sediakan syurga untuk kita tapi kita tak nampak,” ujarnya.

Sumber : Zul Yahya via mymediamaya

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

AGAMA

(video) Disangka Artis, Pemuda Tampan Ini Rupanya Juara Dunia Penghafal Al-Quran.. MashaAllah Sungguh Merdu Suaranya

Published

on

(video) Disangka Artis, Pemuda Tampan Ini Rupanya Juara Dunia Penghafal Al-Quran.. MashaAllah Sungguh Merdu Suaranya

Sekilas pandang remaja ini disangka artis muda. Wajahnya tampan, serta rambutnya panjang. Dari penampilannya, ramai orang yang tak menyangka, dia adalah seorang juara dunia penghafal Qur’an.

Semua sangkaan meleset saat remaja ini tampil ke depan dan menjawab soal dari juri Tahfidz Quran dan mulai melafazkan ayat-ayat Quran.

Tak Disangka, Remaja Berambut Gondrong Ini Ternyata Juara Hafidz Quran – Bangka Pos

Hafalan yang kuat serta suara yang merdu membuat semua hadirin terpegun dan kagum. Dialah Hamzah Al-Habashy, remaja asal Amerika Serikat berusia 14 tahun.

Atas kegigihannya menghafal Al-Quran, ia akhirnya berhasil menajdi juara 2 Dubai International Holy Quran Award (DIHQA) 2015. Simak video inspiratif Remaja AS ini ketika melafalkan ayat-ayat Quran.

Sumber: youtube Via Majalah Harian

Continue Reading

AGAMA

(video) Seorang Hafiz Cilik Tenang Melantunkan Ayat Alquran Walaupun Sedang Menghadapi Sak4ratul M4ut

Published

on

(video) Seorang Hafiz Cilik Tenang Melantunkan Ayat Alquran Walaupun Sedang Menghadapi Sak4ratul M4ut

Sebuah video yang memperlihatkan seorang hafiz cilik yang terus melantunkan ayat-ayat Alquran di tengah menghadapi sakaratul maut viral di media sosial. Diketahui, anak tersebut bernama Osama Jundul Haq yang telah hafal tiga juz dalam Alquran.

Dalam video terlihat Osama yang berada di atas kasur rumah sakit dengan balutan kain cokelat dan selang infus yang menempel di hidungnya terus melanjutkan bacaan ayat Alquran yang dituntun oleh perempuan yang memegangi tangannya. Seorang lelaki berbaju ungu dan berjanggut itu pun tampak terus mengusap kepala Osama yang sedang dikompres dengan handuk putih kecil.

“MasyaAllah.. detik-detik kematian sahabat saya, Osama Jundul Haq, tahfidz qur’an 3 juz. Putra Bapak Sanawi Pandeman. Di tengah menghadapi zakaratul maut, bibirnya masih berdecak melantunkan ayat ayat Allah. Mencintai Alquran, Allah memuliakan cara kematiannya. Semoga husnulkhatimah wahai sahabatku,” tulis akun Balhot Kangeanisme Dotkom.

Unggahan video itu pun sudah dibagikan sebanyak 29.000 kali oleh pengguna Facebook dan di-repost oleh akun Instagram @omg.info.id, @omg.indonesia.id, dan viralrepost.id. Alhasil, video ini menuai banyak komentar dari warganet. Kebanyakan dari mereka mendoakan agar hafiz cilik itu husnulkhatimah dan mendapatkan surga-Nya.

Mari Lah Kita Sama-sama mendoakan AdiK Ini agar Sentiasa Tenang Di Sana.

Sumber: Mimbar raudah

Continue Reading

AGAMA

(video) Ulama Mesir, Sheikh Abdul A’ti Ali Abdul Jalil Sempat Mengalunkan Ayat Suci Al-Quran Sebelum Dijemput Ilahi

Published

on

(video) Ulama Mesir, Sheikh Abdul A’ti Ali Abdul Jalil Sempat Mengalunkan Ayat Suci Al-Quran Sebelum Dijemput Ilahi

Setiap yang beriman pasti ingin meninggal dunia dalam pengakhiran yang baik atau husnul khatimah. Menurut Mufti Wilayah Persekutuan, antara tanda husnul khatimah ialah seseorang itu meninggal dunia dalam keadaan melakukan amalan soleh dan mengucapkan syahadah sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir.

Beberapa waktu yang lalu, seorang lagi ulama meninggalkan kita. Ulama dipercayai hafiz Al-Quran tertua di Luxor, Mesir, Sheikh Abdul A’ti Ali Abdul Jalil sempat membaca ayat-ayat suci Al-Quran sebelum meninggal dunia. Dalam video yang tular di media sosial, Allahyarham dilihat sedang terbaring dengan memakai alat bantuan pernafasan.

Lantunkan Ayat Al-Quran Sebelum Dijemput Illahi

Berdasarkan perkongsian portal Arab, Sheikh Abdul A’ti lahir di Edfu, utara Aswan pada 1934. Beliau kemudiannya mengikut ayahnya berpindah ke Esna dan menghafaz kitab suci Al-Quran pada usia muda sebelum hilang penglihatan.

Pada usia 15 tahun, beliau menghabiskan hafazan Al-Quran dan menyertai sekolah menengah Al-Azhar. Beberapa hari lepas, beliau didakwa mengalami masalah kesihatan dan menunjukkan simptom jangkitan koronavirus. Beliau menjalani ujian saringan dan didakwa positif virus berkenaan. Pun begitu, punca sebenar kem4tiannya tidak ketahui.

Semoga Pengakhiran kita juga husnul Khotimah dan semoga amal ibada kita diterima di sisi ALLAH SWT… Aamiin Allahumma Aamiin

Sumber: siakapkeli via mysumbermaya

Continue Reading

Trending